divendres, 5 de juny del 2009

Burning Wheel: aprenentatges al final de la campanya

Fa quasi un mes que no actualitzo el blog però això no vol dir que haguem deixat de jugar!

Al contrari, vam decidir apretar una mica i tancar la campanya de BW a Freeport aquest mes de maig, que en Mobuttu tenia més disponibilitat. I ahir ho vam fer. Vam acabar la nostra primera campanya de Burning Wheel! Em ve de gust, més que fer la crònica, fer públiques les meves sensacions i aprenentatges....

La primera idea important és la d'acabar les campanyes: el meu grup no sol acabar-les. Ens en cansàvem. De cop i volta canviàvem de joc. En canvi aquí va haver-hi una voluntat expressa de tot el grup de voler acabar la campanya. De fer un final. El problema és, en el cas del BW, que el final no el "redacta/dissenya" una sola persona sinó que és una decisió conjunta. Això planteja una situació amb dos vessants: la positiva és que els matisos i les possibilitats creixen de manera exponencial, la negativa és que cal tenir una certa pràctica per què quedi ben lligat.... però ahir va sortir prou bé: els Casanno van acabar la seva dilatada carrera de família de "martingales" al seu pur estil: fugint, amagant-se i, sobretot, traïnt-se! Va estar molt bé. Un final TOTALMENT diferent al que com a GM m'havia imaginat..... fantàstic!

Sobre el Burning Wheel no vull repetir-me però he de dir que és el millor descobriment rolero que he fet en els darrers 15 anys. Ens ha encantat. De fet tenim previst fer una ronda per diferents jocs abans de tornar al BW però ahir ens va costar molt poc animar-nos a decidir el nou setting on volem jugar a bw.....

3 grans aprenenentatges de com dirigir Burning Wheel:
  1. Repassar els sistemes i subsistemes. Tenen molts matisos i cal anar-los interioritzant. També cal que el grup, guiats pel GM decideixi quins subsistemes vol aplicar, entenent que cada subsistema té les seves conseqüències a niovell de la narrativa.... jo vaig incloure la Art Magic i la Corrupció massa a la lleugera....
  2. Preparar la partida: llistar els BITs de tots els personatges i al costat de cada Belief, Instinct i Trait apuntar-hi una idea (breu o complexa) sobre com fer-lo sortir en joc. Quan les sessions vagin avançant veuràs com els jugadors incideixen més en uns BITs que en uns altres. El GM està allà per fer sortir els que el jugador no té tant presents....
  3. Establir un cert ritual (això en Luke Crane ho porta a un límit interessant en el Mouse Guard): abans de la sessió llegir-te els BITs dels PJs; a l'inici de la sessió repassar-los en grup i fer una lectura en veu alta (màxim 15 minuts); al final de la sessió repartir els punts d'Artha i aprofitar el moment per fer un resum de la sessió.
A veure si en la propera sessió ho podem aplicar.

Això si, el meu consell genèric seria sobretot fer cas al manual encara que sembli extrany , reicnident o obvi. Hi ha una gran tasca de disseny del joc per contribuir a la narració i no la veus fins que la roda gira i crema.....

KEEP BURNING!

2 comentaris:

Quim ha dit...

Ha estat brutal!! No em cansaré de repetir-ho: des que he provat el BW, el rol és una altra cosa.

Si li hagués de trobar una "pega", és que és un joc "humiliant"; tanmateix entenc que això forma part del joc i el que aporta una part de la gràcia. Com diu en Nyarla: "passar la tirada és divertit, fallar-la, encara ho és més". Em va costar entrar en aquesta dinàmica, però un cop l'assumeixes i en veus els beneficis tant per la partida com pel teu PJ (guany de PX), és un joc E-S-P-E-C-T-A-C-U-L-A-R!!! :D

Menécrates ha dit...

Brutal és una bona descripció....

També s'ha de dir qwue el "to" escollit per a la campanya tenia un punt d'humiliant....

Suposo que si el grup fos una banda de cavallers errants fallar una tirada tindria resultats més èpics i/o dramàtics....

Seguim!