dissabte, 13 d’octubre de 2007

Ciutat adoptiva, Freeport

En la meva wish list actual hi ha el darrer manual sobre Freeport que han tret al mercat la gent de Green Ronin.



En ell els de Green Ronin et descriuen la ciutat sense aplicar-hi cap sistema. I això m'encanta!

Freeport és una de les iniciatives que com altres mils van sortir durant l'eclosió del D&D 3.0 i el seu sistema de publicació OGL. En aquella època no hi havia ningú de l'escena rolera que no traiés manuals, aventures, accessoris o el que fos pel Joc Rei. Com sol passar en els moments d'eclosió eufòrica, cal esperar que el temps garbelli per veure com es separa el gra de la pellofa....

Començant com una aventureta de no res, Death in Freeport ens introduïa a una trilogia de mòduls sobre una ciutat pirata, cultes secrets a déus del Mal i intrigues polítiques. NO recordo ben bé com va arribar-me a les mans, el que recordo són les hores i hores que Freeport ens ha donat de diversió.

Tant que he decidit, sempre amb el permís del meu grup, d'adoptar-la com a ciutat base de totes les meves campanyes de fantasia.

M'explico: sovint quan un grup vol jugar a fantasia medieval el que demana és acció, aventura i uns certs arquetips que tots coneixem (nans, elfs, màgia i poders clericals). També es busquen variacions, adaptacions , aspectes innovadors i sorpresius, però (no ens enganyem) si féssim una enquesta anònima al grup la majoria et diria "Acció! Màgia! Espases!".

També és veritat que a mesura que portes temps jugant els dungeons ja no són el que eren, es comencen a repetir, ja no hi ha emoció.... i els jugadors (almenys els meus) intenten aportar noves coses al setting, a la ambientació, "completant" l'aventura d'acció que tu havies preparat amb trames d'intriga, polítiques, econòmiques, socials.... basades en els personatges dels jugadors. Per fer això, però, cal que els jugadors tinguin coneixements del rerafons de la campanya a la que jugues i, a no ser que el teu grup tingui molt temps lliure, sol passar que l'ambientació a la que jugues sempre és la gran desconeguda (almenys a l'inici de les campanyes).

És per això que a en Josep sempre li agradava jugar a ciutats, i penso que és una gran idea: una ciutat és més fàcil de presentar, de conèixer, de captar l'esència que no pas un món sencer (amb tots els matisos que hi podrien haver). Per això vam començar a jugar a Freeport.

Ara mateix és molt probable que dels jugadors més veterans del meu grup sàpiguen quins perills poden trobar a Scurvytown, quins contactes poden haver-hi a la zona de Drac's End o quines tabernes dels Molls s'han d'evitar. I això és un capital que no vull desaprofitar.

Per tant Freeport, Ciutat de l'Aventura, espera'ns que tard o d'hora (de moment tard que ara estem planificant viatges per les estrelles) tornarem. Potser amb el sistema de Runequest, potser Ironclaw o inclús Orn!