dilluns, 25 de juliol de 2011

Decàleg per a Dungeons Ardents (2a part)


6. La dificultat ha de tenir uns crescendo, de fàcil a impossible!
El control de les dificultats de les tirades i la potència dels oponents és una bona eina per controlar l’èpica, el drama i la potència amb què el DJ repta les creences dels jugadors. Per simular la mecànica d’increment de potència dels monstres a mesura que t’endinses en el catau a l'inici del dungeon presenta dificultats d'obstacle 2. A partir de mitja aventura puja els obstales a 3. I quan estiguem arribant al final puja'ls a 4 i inclús 5. Els terrenys cada cop són més perillosos, les armes millors i els oponents més astuts. Per obstacles de grup, aquells en què els jugadors es poden ajudar uns als altres, incrementa'ls en un.
Farem també una cosa similar amb els oponents: al principi el grup de personatges sempre serà superior en obre. A mitja aventura les tornes s'aniran equilibrant, i al final el grup s'ha de veure superat en nombre.

7. No hi ha llistats de trampes i de monstres aleatoris sinó tirades fallades.
Ja hem dit abans (punt 3) que no volem escenes per omplir el temps, per fer minvar els recursos del grup. Només volem les escenes importants i claus per l’aventura! Però això vol dir que els nostres cataus ardents no tenen ni monstres errants ni trampes a dojo? NO! Fent ús de la mecànica dels twists de Mouse Guard, transformem els tests fallats en encontres aleatoris i trampes. No hi ha res més idoni per l’estil de joc del Burning Wheel que un DJ complicant la vida dels personatges a partir de les tirades fallades.


8. Usa l’atmòsfera de manera mecànica.
La descripció dels espais i les situacions t’ha de donar pistes de com fer que això influeixi en la mecànica: obstacles per anar amb llum de torxa, penalització a Velocitat pel llim que cobreix el terra de la cova, avantatge o desavantatge en el posicionament si es fa ús d’elements característics dels cataus (estalactítes, branques, làmpares penjades...). Això dóna molta importància a les descripcions que fas dels espais i alhora estimula la imaginació de tots per a dur-ho cap a la part “sistemàtica” del joc.

9. No oblidis els Cercles i les relacions. Tampoc els Recursos.
Encoratja als jugadors a fer ús dels seus Cercles per dur al joc Personatges No Jugadors. Fes que aquests aportin informació, pistes falses o habilitats necessàries per superar els reptes que el catau presenta. Les relacions han de ser personatges que donin la oportunitat al DJ de premiar als jugadors, donar profunditat a l’ambientació... i posar a prova les Creences massa enfocades en matar monstres i saquejar tresors.No oblideu que els Recursos solen ser la principal motivació dels personatges per sortir d’aventures! Les armadures es fan malbé, les armes es perden, calen més pocions, més equip i entrenament en algunes habilitats.... qui paga tot això? Els tresors trobats han de ser daus en metàl.lic que els jugadors han d’invertir en tirades exitoses per millorar els seus Recursos, però a vegades caldrà treballar per pagar les armes o armadures i això permet als personatges rics invertir el temps practicant alguna habilitat....

10. La Vella Escola pot ser moltes coses, però sobretot és color. Descripció i color.
Burning Wheel és un joc amb molta substància, amb moltes regles i mecàniques diferents. Que això no distregui de l’objectiu del joc: narrar aventures de personatges lluitant per allò en què creuen. Per això és important interpretar les rondes del Duel d’Enginys, dibuixar els mapes, donar detalls de les habitacions de les catacombes, explicar el funcionament dels mecanismes que activen/desactiven una trampa, quin soroll fan els monstres.... i sobretot descriure-ho tot: traslladar a la història les accions de combat, les tirades de posicionament, les rondes del Range & Cover... i aquesta tasca monumental no és responsabilitat exclusiva del DJ sinó una obligació compartida per tota la taula!

Així que ja ho saps, forja un personatge, agafa el teu equip i cap a les profunditats del catau.... la Glòria i la Fama t’esperen!

pd: els dibuixos dels dos posts del Decàleg són del Dungeon Delve Contest de Art Order.