dilluns, 1 de febrer del 2010

[Savage Worlds] No pas (gaire) per novells

Sé que sona molt dur dir-ho així, però això és el què m'ha fet pensar la meva última partida amb jugadors de rol novells utilitzant el Savage Worlds Explorer Edition.

Primer, els antecedents: en aquest fil d'rpg.net vaig preguntar sobre quin joc fer servir per introduir jugadors completament novells en el món dels jocs de rol. Jo volia fer servir el Palladium Fantasy, però després de rumiar-hi força i seguint els consells del fòrum, finalment em vaig decidir pel Savage Worlds.

Haig de dir que tots els jugadors eren adults amb estudis superiors, no pas precisament babaus. La partida va anar prou bé, i crec que tothom es va divertir força seguint la trama del joc i portant el seu personatge. Tanmateix a l'hora de llançar els daus la cosa els resultava molt confosa, doncs es tractava de gent que no havia vist mai abans daus polièdrics (apart del d6). A més, quan hi vam afegir els aces (daus explotats) i els raises (grau d'èxit), tot plegat els va començar a semblar bastant complicat. Sort que vaig obviar el combat, que només varem introduir al final de la sessió amb un parell "d'extres" a mode d'introducció.

A l'altre extrem del factor de diversió, els "Bennies" (punts d'heroi) varen triunfar! i eren utilitzats amb regularitat pels jugadors (repetir tirades, editar escenes...). Els vaig fer servir per premiar als jugadors quan tenien idees que feien avançar la trama, bones interpretacions o comentaris graciosos, de tal manera que el cicle de pèrdua i recuperació era força elevat. Realment varen servir per ficar als jugadors dins la partida (fins i tot ells mateixos feien comentaris sobre quan atorgar nous bennies a aquells jugadors que s'ho mereixien).

Poso doncs aquest apunt aquí per veure si algu altri ha tingut els mateixos problemes amb els jugadors novells. Com a jugadors habituals, estem molt avesats a manegar nous sistemes i regles, però ara he vist que és molt complicat per gent completament novella captar fins i tot allò que a nosaltres ens sembla tant fàcil. Triar un joc per novells no és pas doncs trivial. Comentaris?

5 comentaris:

CalaPopa ha dit...

Estic totalment d'acord. Jo vaig provar de fer un Prime Time Adventures amb gent novella i va passar el mateix. Això que el sistema és hipersimple, no té daus estranys, ni cap càlcul que no pugui fer un nen de 10 anys. A més un parell d'ells estaven avesats a jugar a jocs de taula (zooloretto, rumikub, scrabble..) amb regles pla més complicades que les del PTA.
Tinc la sensació que el que perd als novells és l'absència de tauler. Crec que el mateix joc, amb les mateixes regles, però recolzament gràfic els resultaria més senzill.

PD: Jo no tinc estudis superiors i tampoc sóc cap babau, tanmateix en conec uns quants amb estudis superiors que no només són babaus, a més són rucs i carregats de prejudicis.

Menécrates ha dit...

Un joc de rol dels 90 sempre serà més senzill que un joc de rol dels 2000....

els que portem temps rolejant no ho notem però has vist que en el teu AP ja hi ha la tira de "regles rares"....

Tristan Oberon ha dit...

Jo sempre he pensat que per iniciar gent el millor es el BRP, mes intuitiu que tirar percentatges no hi ha res.

Pero certament no hi ha res com el costum, amb els jocs de taula pasa el mateix, intenta explicar a gent "mundana" qualsevol joc de taula al mateix ritme que ens l'expliquem entre nosaltres... no pillen res.

Menécrates ha dit...

D'acord amb en Tristan,

El BRP i els % ajuden molt a veure què sap fer el teu personatge....

Quim ha dit...

Cert, cert. Veient-ho amb perspectiva una bona tria hauria estat el WHRPG o el BRP. També és cert que em feia gracia provar el SW, que per altra banda, des del punt de vista del DJ és un joc molt fàcil de llegir i de dirigir.