dijous, 7 de gener del 2021

El meu 2020 roler

 L’any 2019 ja vaig fer un resum de la meva roleïna, enguany ho repeteixo...

L’any 2020 ha sigut un any intens, diferent, difícil... però també ple de rol. La pandèmia ens ha obligat a entrar en l’univers del rol online (cosa que em cridava molt poc l’atenció) i al final s’ha convertit en la manera de jugar més que mai...

He participat en 73 sessions, 29 com a jugador (40% de les sessions) i 44 com a director de joc. L’any passat vaig ser jugador el 28% de les sessions, per tant enguany sigut més jugador que l’any passat.

He jugat a 11 jocs diferents (4 menys que l’any passat), que ordenats per número de sessions són:

1. Savage Worlds (19 sessions de Solomon Kane + 3 de Rifts)

2. Burning Wheel (12 s.)

3. Warhammer 4a ed. (12 s.)

4. Blades in the dark (9 s.) (enguany tanco per un temps el BitD, hi hem jugat molt i m’encanta però també cansa bastant)

5. Dungeon World (6 s.) (aquest joc sempre funciona, però l’arribada de l’Ironsworn em sembla que el desbanca com a PbtA de fantasia medieval...)

6. Degenesis (5 s.) (aquest joc l’hem provat i no ens ha agradat gens)

7. Vaesen (2 s.) (com tots els jocs Free League, una meravella en la que estem inmersos ara mateix)

8. Un hack casolà de BitD de caçadors de monstres (2 s.)

9. DWARVS (1 s.)

10. Necromunda (1 s.)

11. Ombres Urbanes (1 s.) (aquest joc és maco de llegir però no acaba de rodar del tot fi a la taula... l’arribada del Liminal fa que perilli la seva estada a la meva roloteca...)

És un any que jo vaig batejar a principi d’any com l’ANY DE LES CAMPANYES. L’any l’arrencava dirigint la Dragonlance (amb el sistema de Burning Wheel) i la Campanya de l’Enemic Interior amb el flamant Warhammer 4a edició... i com ha anat?

La veritat és que a pilota passada ha sigut espectacular. Jo m’havia proposat allargar al màxim la campanya de Dragonlance Burning Wheel (sessions setmanals) i mantenir la Campanya Imperial (sessions mensuals). I aquests objectius s’han ben aconseguit.

Les 12 sessions del 2020 de Burning Dragonlance van completar un periple de 32 sessions espectaculars on vam anar des de Txak-Tsaroth fins a descobrir els secrets dels dracs de plata a la illa d’Esgaroth. El sistema de BW, molt centrat en els personatges i les seves creences, va com anell al dit per campanyes èpiques i tràgiques com la Dragonlance. També val a dir que calia que jo em mantingués obert respecte a l’ambientació i el curs de la campanya, amb BW no saps mai per on acabaran anant les històries. Això si vam tenir: traicions, amors secrets, dubtes d’identitat sexual, coronació d’un pj com a Rei dels Nans.... va ser espectacular! Estic molt orgullós d’aquesta campanya, com s’ho van currar els jugadors, els estils dels personatges... tot em va agradar. Ens va agafar la pandèmia pel mig i vam haver de fer la transició a online i vam encaixar bastant bé el canvi. Vam acabar per una certa fatiga meva però jo diria que tothom va quedar content de com havia anat.

El gran descobriment del 2020 ha estat el nou Warhammer Fantasia, la seva 4a edició. El joc va sortir el 2019, ple d’errates i amb una crítica ferotge de l’afició cap a Devir. Jo vaig proposar-lo al meu grup mensual (del que veníem de jugar a Ultima Forsan) i van acceptar encantats. El grup va anar creixent i després d’unes aventures introductòries ens vam llançar de cap a la Campanya L’Enemic Interior! Quina bogeria! El material és EXCEL·LENT, i després d’uns mesos de silenci Devir s’ha posat les piles (i crec que ho té molt a veure el fet de tenir una Editora de Rol, i més que sigui la Vanessa Carballo) i ja tenim una muntanya de material (caixa d’iniciació, pantalla, un llibre d’aventures...). Portem 13 sessions de la campanya: 9 aquest any. El grup està molt animat i motivat, som 7 jugadors + jo de director de joc i tenim 6 manuals a taula...

Ja tinc clar que amb aquesta edició faré la col·lecció de tot el que surti, i espero que pel 2021 comencin a treure els llibres de la campanya Enemic Interior que són canela fina!

L’any també m’ha dut una campanya potent com a jugador: en Mateu s’ha convertit en un expert en les campanyes de Punts Argumentals de Savage Worlds i enguany ens ha dirigit durant 19 sessions una campanya intensa de Solomon Kane que ha acabat, i això si que feia temps que no passava, amb un TPK!

I per últim hem aconseguit arrancar la campanya del Batalló Down Under, una campanya a l’estil West Marches per a Savage Rifts ambientada a l’Australia de Rifts. Una campanya online amb 15 jugadors, dels quals 7 ja han jugat alguna sessió. Espero poder mantenir el caliu.


Les campanyes que no han sortit

Tenia ganes de fer alguna proposta de campanya de megadungeon (amb el de La Marca del Este), però el manual s’ha endarrerit molt i tot just l’estic llegint.

La meva fantasia era que durant el 2020 sortís en castellà una de les dues campanyes “improvitzades” que em tenen captivat: The Armitage Files per al Rastre de Cthulhu i Dracula Dossier per a Black Night’s Agents. Però ni un  ni l’altre. Aquest tipus de campanya haurà d’esperar... no m’atreveixo a fer-les amb el material en anglès...


El rol online ha arribat per quedar-se

Semblava que no ho diria mai, però amb els confinaments ha arribat el rol online i sembla que es quedarà... primer ens pensàvem que ja erem massa grans per això. Però les ganes de rolejar han fet que ens posessim les piles i aquí estem: connectats i jugant cada setmana. Segueixo preferint quedar en persona, però admeto que té coses bones i la possibilitat de jugar amb gent que tens lluny...

A més ens hem involucrat amb gent d’arreu de Catalunya per traduir fitxes del Roll20 al català. Jo ja he traduït la d’Ars Màgica, Coriolis (dues versions), Torchbearer, WH 4a edició fitxa oficial. I en breu tindrem la oficial de Savage Worlds (ja està mig acabada) i una de WH4 que funciona millor que la oficial. Aquestes dues darreres fitxes ja estan bastant operatives.

A part d’això aquest any m’he gastat massa diners en manuals... però tot el que m’he comprat m’encanta!


Quan pugui us explico què vull fer el 2021...