divendres, 7 de desembre del 2012

mini projecte: les Cròniques Ratolines


Com passa de tant en tant en tots els grups, a la sessió de dimecres no vam ser prous per jugar a allò que havíem previst i vam improvitzar una sessió de Mouse Guard.

Com sempre el joc va funcionar de meravella. Podeu veure aquí la crònica dels fets.

Això va servir per desencallar un projecte que fa temps que duc en ment: les CRÒNIQUES RATOLINES. Una campanya informal de Mouse Guard jugada en sessions penjades al llarg del temps i (qui sap) si amb grups diferents).

La meva idea és construir una metatrama en una línia temporal concreta de l'ambientació de Mouse Guard i a través de les cròniques de les partides es podrà anar seguint el fil. Res nou: una manera de lligar partides vàries.

De moment ja hem tingut la sort de començar....


Endavant la Guàrdia Ratolina!

Cròniques Ratolines 1: Salvant Pissol



L'aventura va ser una missió per en Panotxa (Quim) i l'Enfarinat (Txus) dos guàrdies ratolins que estaven repartint el correu després del dur hivern de 1149, un hivern ple de neu i fred.

Enfarinat

Sortien els nostres protagonistes d'Aiguafosca i es dirigien cap a Pissol quan van decidir parar un moment al sol, a escalfar les potes mentre tastaven el vi de nous amargants que havíen comprat a la darrera vila. De cop veuen que de lluny s'acosta un jove ratolí corrent, amb pressa. Quan en Ton, aquest és el nom del jove, veu que ha trobat dos membres de la Guàrdia Ratolina es posa molt content. Esverat i nerviós explica que la seva vila, Pissol, s'està inundant!



L'Enfarinat de seguida, seguint la seva creença d'ajudar i servir, decideix que salvar la vila serà el seu proper objectiu mentre que Panotxa pensa que aquesta serà una bona ocasió per treure alguna cosa de profit (redacció de fites).



Quan arriben a la vila la situació és pitjor del que pensaven. La gent està en estat de pànic i l'alcalde Alfons està totalment desbordat. Per sort en Panotxa l'espavila amb una bona bronca i es posen a construir algunes rases i dics de contenció. La cosa no surt gaire bé i, a part de quedar exhausts, els nostres protagonistes no queden gaire ben vistos pels vilatans de Pissol. El fet que en Panotxa s'hagués dedicat a construir-se un flotador tampoc va ajudar gaire...


Panotxa


Un cop ressolta la primera crisi a la vila, els guàrdies decideixen afrontar l'arrel del problema: el dic que han construït dos castors al estany proper. Com que els castors són, a part de massa grossos per matar-los o foragitar-los, animals molt obstinats la missió és quasi impossible!



Al final amb l'ajuda de les patrulles de peons de Pissol els guàrdies inicien la construcció d'un sobreeixidor per drenar el dic i baixar el nivell d'aigua. Els castors, però, no desisteixen en la seva intenció de mantenir el dic com està. El conflicte és llarg i dur, però quan sembla que els castors estan a punt de vèncer, en Panotxa apela a la seva ratolinitat i el sobreeixidor és construït sense haver de desfer el dic (un conflicte que acaba en empat).

Un cop acabat el Torn del Director de Joc  vam passar al Torn del Jugador. Com que no hi havia hagut oportunitat de guanyar checks amb els trets, només tenien un acció cadascún. EN Panotxa va intentar engalipar als vilatans a través del seu coneixement de rondalles per què li fessin un donatiu, i l'Enfarinat volia formar als vilatans sobre com mantenir el sobreeixidor. Tots dos van fallar les seves tirades. És més l'error de'n Panotxa va resultar en el compromís d'anar a la vila de Nus (Burl) on l'alcalde Alfons sospita hi ha negocis turbis...

Alguna reflexió sobre la partida:
  • El Mouse Guard segueix agradant-me molt com a joc ràpid i fresc. També m'agrada molt com fomenta les descripcions i la interpretació.
  • L'aventura prefabricada no s'ajustava gaire a les habilitats dels personatges i això es va notar.
  • És molt xulo veure com d'una aventura ben senzilla ja se'n desprenen mil ganxos per a properes sessions: la mala fama dels guàrdies a Pissol, les consequüències del mal manteniment del sobreeixidor i la investigació de la vila de Nus).

dimarts, 4 de desembre del 2012

Premis 2012

Com l'any passat us faig un resum dels premis, al meu parer, més importats:


The Diana Jones
Un comitè secret de personalitats en tots els camps del joc voten l'excel·lència en el joc, no necessàriament un joc de rol, pot ser una persona, videojoc, companyia, joc de taula... Es dóna a l'estiu i es tria entre el publicat l'any anterior (2010).

Guanyador:  
Nordic Larp. Un llibre sobre els rols en viu a Dinamarca (i Escandinàvia), on s'han convertit en una expressió cultural. Inclou fotografies i notes de dissenys.
Finalistes:
Burning Wheel Gold. Darrera versió del ja conegut joc de fantasia medieval.

Ennies 
Un comitè de cinc jutges tria cinc jocs entre els proposats per la gent. Llavors durant quinze dies es decideix el guanyador per votació popular. Es dóna a l'estiu i es tria entre el publicat de maig d'un any a abril de l'altre (2011-2012).

Millor joc:  
Savage Worlds Deluxe. Darrera versió del genèric amb un sistema senzill i cinematogràfic.
Millor regles:  
Marvel Heroic Roleplaying Basic Game. Aclamat joc de superherois de l'univers de Marvel.
Producte de l'any: 
Pathfinder Roleplaying Game Beginner Box El successor de D&D, en una versió introductòria.

Grog d'Or 
L'equip de l'associació sense anim de lucre sobre jocs de rol Guide du Roliste Galactique dóna el premi a principis de maig, entre els jocs que la mateixa web a premiat com a joc del mes (2011-2012).

Millor joc: 
Würm. Fantasia prehistòrica
Finalista:  
On Mighty Thews. Joc narratiu d'espasa i bruixeria

Indie RPG 
Voten els autors i editors de jocs independents entre una llista de jocs independents (cal registrar-se, en resum els jocs independents són aquells on l'autor i l'editor són la mateixa persona).Es dóna a l'estiu entre els jocs publicats l'any anterior (2011).

Millor joc i joc més innovador:  
Do: Pilgrims of the Flying Temple. Joc sense DJ sobre mediadors adolescents.
Finalistes:  
Microscope. Joc narratiu de construcció de grans històries
Bulldogs. Versió FATE del joc de ciència ficció més brètol.

Origins
Voten els membres de l'Academy of Adventure Gaming Arts and Design (d'entrada lliure per professionals del joc) entre una selecció de cinc jocs que fa un comitè d'experts. Es dóna a l'estiu.

Millor joc:
Arcanis. Joc de fantasia D20 que intenta seguir l'estela de Pathfinder


RPG GoldenGeeks
Es dóna a finals d'any després d'una parell de rondes de votació popular entre els membres de rpggeek.com, els jocs triables són els publicats durant el període 2011-2012.

Millor joc: 
Dungeon World. Joc de fantasia clàssica amb el sistema d'Apocalypse World
Finalistes:
Microscope.
The One Ring. Joc de rol al món de Tolkien. En castellà de la mà de Devir.

Calapopa
Jo nomino els jocs entre els que m'han fet més gràcia de l'any anterior (2011), un cop llegits jo mateix decideixo el guanyador. S'entrega quan he acabat la lectura de tots (finals d'any).
 
Millor joc:
Microscope
Finalistes:
Macabre Tales. Joc lovecraftià per a jugador i DJ.
The One Ring.


dimecres, 21 de novembre del 2012

Heroes Unlimited amb Aspectes

Aquesta és la meva proposta per introduir els aspectes de FATE a Heroes Unlimited 2. El text està basat en ICONS.

Aspectes 

Els aspectes defineixen el personatge més enllà de les seves característiques i habilitats, tenen a veure més amb qui és el personatge més que no pas en què pot fer. El jugador descriu els aspectes del seu personatge alhora de crear-lo. Existeixen dos tipus d’aspectes: les Qualitats i les Adversitats.

Qualitats

Representen diferents atributs del personatge. Trien entre 0 i 5 (independentment de la seva categoria). Seguidament alguns exemples:

Frase típica: el teu personatge té una frase que sempre repeteix, un crit de batalla, etc. “És l’hora dels mastegots!”. Pots invocar la qualitat dient-la en el moment apropiat i de forma dramàtica. (nota: els components verbals rítmics de determinats conjurs també poden ser considerats com a frases típiques).

Connexions: representa la gent important en la vida del personatge, família, gent estimada, amics, amants, etc. Mentre que aquesta gent et pot ajudar, també podran ser forçats pel DJ en l’aventura, posant-los en perill (llegiu Invocar i Forçar més endavant). Si la connexió no t'ha d'ajudar en res, apunta-la com una Adversitat.

Sobrenom: és un títol o frase descriptiva que acompanya al nom heroic del personatge. “Superman, l’home d’acer”. Normalment descriu quelcom sobre l’estil, la forma de fer o els poders del personatge.

Identitat: descriu qui és el personatge quan no porta la màscara o la disfressa. Té a veure amb la personalitat, el rerefons o l’ocupació del personatge.

Motivació: què fa que el personatge sigui un heroi? “La veritat, la justícia i l’estil de vida americà!”. Pots invocar una motivació quan sigui dramàticament aplicable segons allò que estigui en joc.

Adversitats

Mentre les qualitats poden ser positives o negatives, segons la situació, les adversitats són aquells atributs del personatge que només representen aspectes negatius, i per tant, només podran ser forçats (normalment només pel DJ). Trien entre 1 i 5. Alguns exemples a continuació.

Mala sort: quan es força aquest aspecte passen coses dolentes al personatge. Solen ser coses iròniques o cruels però res de vida o mort.

Enemic: El personatge té un enemic que el DJ pot forçar per fer-lo aparèixer de forma que tingui avantatge sobre aquest (posant-lo en una trampa, emboscada o situació delicada). Nota: en la nostra campanya de HU2 tots els personatges començaran amb un enemic: El Mercat Negre.

Personal: El personatge té un problema emocional, psicològic, social o físic. Sigui com sia, el DJ pot forçar-lo per fer-te quedar en ridícul o posar-te en problemes d'alguna manera.

Debilitat: Un clàssic! El personatge reacciona negativament o és vulnerable vers una substancia o situació, la qual el limita d'alguna forma, ja sigui reduint-li els poders o afectant-li la seva salut.

Invocar i Forçar

Les qualitats poden ser invocades i forçades, les adversitats només forçades.

Invocar

Per invocar, el jugador anuncia que un dels aspectes del seu personatge és aplicable a una situació. També es poden invocar aspectes d'altres personatges, sempre que aquests es coneguin. Invocar un aspecte permet gastar determinació (veure-ho més endavant) en "esforçar-se", "concentrar-se", "retcons", "recuperacions" i "efectes".

Forçar

El DJ pot forçar una qualitat o una adversitat prenen un d'aquests aspectes i oferint-te un punt de determinació per acceptar-ne les conseqüències. Un jugador també pot proposar al DJ forçar un dels seus propis aspectes (el DJ té la decisió final d'acceptar forçar-lo segons l’oportunitat dramàtica). Així mateix, si un jugador coneix algun aspecte d'un PNJ susceptible de ser forçat, pot gastar un punt de determinació per fer-ho (el DJ pot acceptar-ho o no). Pots refusar forçar un aspecte, però et costa un punt de determinació.

Conèixer aspectes dels PNJ

Per conèixer els aspectes dels PNJ cal que:

- El PNJ hagi invocat prèviament l’aspecte en presència del personatge del jugador (també es pot acceptar que els personatges es passin la informació respecte la tinença d'un aspecte). o bé,
- Analitzar amb èxit al PNJ amb algun d'aquests poders:

See Aura: Aspectes relacionats sobrenom, motivació, mala sort, personal o debilitat.
Telepathy: sempre que el PNJ estigui pensant en aquell moment amb una situació aplicable a un aspecte.
Mind bond: dóna informació sobre tots els aspectes del PJ.

Determinació

Determinació inicial

La determinació inicial del PJ és de 5,

+1 si no té cap mutació, cibernètic o robot.
+2 si no té cap superpoder, habilitat psiònica o màgica.
- 1 per cada superhabilitat major, i
- 0,5 per cada superhabilitat menor (arrodonint cap avall).

Usant la determinació 

Es poden fer servir punts de determinació per aconseguir els següents beneficis. Per gastar punts de determinació sempre cal relacionar el benefici a aconseguir amb l’aspecte invocat i aquest, al seu torn, amb la situació dramàtica adient.

Esforçar-se: el personatge guanya un +4 o un +20% a la seva tirada.

Concentrar-se: el personatge pot fer servir una habilitat o poder relacionat amb l’aspecte en comptes de l’habilitat “normal” per aquella tasca concreta.

Recuperar-se: dins el combat, el personatge recupera HP/SDC igual al seu PE. Fora de combat segueix les regles normals de curació.

Retcon: el jugador pot “omplir” o “definir” l’escena amb nous detalls, sempre que no contradigui allò especificat anteriorment. Normalment relacionat amb una identitat o un sobrenom.

Efectes: el personatge pot activar els seus poders/habilitats per aconseguir nous efectes o aplicacions d'aquests no definits en llur descripció però que hi tenen a veure. Normalment s'activen amb la invocació d'una frase típica o un sobrenom. Una vegada activat, el DJ pot forçar l'efecte per generar conseqüències no previstes pel personatge, d'aquesta manera fent que l’efecte resulti gratuït (sempre que sigui acceptat), però amb conseqüències inesperades.

Guanyant determinació

Es guanya determinació forçant els aspectes. Es poden rebutjar els forçats però s’ha de pagar un punt de determinació per fer-ho.

També es guanyen punts de determinació si es segueixen els cànons del gènere, es fan accions heroiques o es fa passar una bona estona a la taula.

Després de cada aventura, si els punts de determinació són menors que la determinació inicial del personatge, s’en guanyen tants fins arribar a aquesta.

Aspectes i poders

- Els poders de copia (Mimicry, etc.), no afecten als aspectes.
- Cure Insanity (poder psiònic), pot eliminar un adversitat personal mental. El jugador escollirà llavors un nou aspecte (relacionat amb la cura).
- Empathic transmission, Hypnotic suggestion, Insert Memory, Bio-Alteration (PU1), Psycosomatic disease (PU1) (tots poders psiònics) atorguen també una adversitat relacionada amb l’efecte del poder que pot ser forçada.
- Mind wipe o Steal Memory (PU1) (poders psionics) poden esborrar també determinats aspectes, o al menys el record de la tinença d'aquests. Per exemple, el PJ no recorda alguna de les seves connexions, tot i que no les a perdut realment.
- Charismatic aura (conjur) o Personal recognition (Poder; PU2) atorga temporalment una qualitat adient al seu efecte.
- Criminal intuition (PU1), Danger Sense (PU1), Heigtened Sense of Awareness (PU1) o Motion Detection (PU1), poden evitar un forçat d'enemic sense haver de pagar per rebutjar-lo. Tanmateix, tampoc es guanya el punt de determinació.

dijous, 15 de novembre del 2012

Els més venuts

Quin són els jocs més venuts? Llevat algunes excepcions, la política editorial habitual és la de manca de transparència, combinat amb la falta d'un gremi que aglutini els venedors es fa difícil saber-ho del cert.

Tanmateix, des de fa quatre anys el portal/revista friki americana ICv2 intenta recopilar aquesta informació contactant amb venedors, distribuïdors i editorials. El resultat el publica en forma de top 5.

En aquest top les primeres posicions estan copades pràcticament sempre per els mateixos jocs. He fet un càlcul d'aparicions i posicions per veure quin són, a grosso modo, els més venuts durant aquest quatre anys i el resultat és:

Top vendes 2008-2012
1. Dungeons and Dragons - Wizards of the Coast (72)
2. Pathfinder - Paizo Publishing (56)
3. Warhammer 40k - Fantasy Flight Games (36)
4. Dragon Age - Green Ronin Publishing (15)
5. World of Darkness - White Wolf (13)
6. Warhammer Fantasy RPG - Fantasy Flight Games (12)
7. Shadowrun - Catalyst Lab Games (9)
8. Song of Ice and Fire - Green Ronin Publishing (4)
9. Mutants and Masterminds, inc. DC - Green Ronin Publishing (2)
9. Star Wars - Wizards of the Coast (2)
11. Dresden Files - Evil Hat (1)
11. The One Ring - Cubicle 7 (1)
11. Marvel Heroic Roleplaying - Margaret Weis Productions (1)
11. Dungeon Crawl Classics - Goodman Games (1)

Aquestes són els dades per trimestres com apareixen a ICv2:

Tardor 2008

1. Dungeons and Dragons - Wizards of the Coast
2. Warhammer 40K: Dark Heresy - Fantasy Flight Games
3. World of Darkness - White Wolf
4. Shadowrun - Catalyst Lab Games
5. Pathfinder - Paizo Publishing

Hivern 2009
1. Dungeons and Dragons - Wizards of the Coast
2. Warhammer 40k: Dark Heresy - Fantasy Flight Games
3. World of Darkness - White Wolf Publishing
4. Star Wars - Wizards of the Coast
5. Shadowrun - Catalyst Game Labs

Primavera 2009
1. Dungeons and Dragons - Wizards of the Coast
2. Warhammer 40k: Dark Heresy - Fantasy Flight Games
3. World of Darkness - White Wolf Publishing
4. Song of Ice and Fire - Green Ronin Publishing
5. Shadowrun - Catalyst Game Labs

Estiu 2009
1. Dungeons and Dragons - Wizards of the Coast
2. Pathfinder - Paizo Publishing
3. World of Darkness - White Wolf Publishing
4. Song of Ice and Fire - Green Ronin Publishing
5. Shadowrun - Catalyst Game Labs

Tardor 2009
1. Dungeons and Dragons - Wizards of the Coast
2. Pathfinder - Paizo Publishing
3. Warhammer Fantasy RPG - Fantasy Flight Games
4. Rogue Trader/Dark Heresy - Fantasy Flight Games
5. World of Darkness - White Wolf/CCP

Hivern 2010
1. Dungeons & Dragons - Wizards of the Coast
2. Pathfinder - Paizo Publishing
3. Warhammer Fantasy Roleplay - Fantasy Flight Games
4. Rogue Trader/Dark Heresy - Fantasy Flight Games
5. Dragon Age - Green Ronin Publishing

Primavera 2010
1. Dungeons & Dragons - Wizards of the Coast
2. Pathfinder - Paizo Publishing
3. Warhammer Fantasy Roleplay - Fantasy Flight Games
4. ShadowRun - Catlyst Game Labs
5. Rogue Trader/Dark Heresy - Fantasy Flight Games

Estiu 2010
1. (Tie) Dungeons & Dragons - Wizards of the Coast
1. (Tie) - Pathfinder - Paizo Publishing
3. Warhammer Fantasy - Fantasy Flight Games
4. Dark Heresy/Rogue Trader - Fantasy Flight Games
5. Dresden Files - Evil Hat

Tardor 2010
1. Dungeons & Dragons - Wizards of the Coast
2. Pathfinder - Paizo Publishing
3. Dark Heresy/Rogue Trader/Deathwatch - Fantasy Flight Games
4. Dragon Age - Green Ronin Publishing
5. Mutants and Masterminds, inc. DC - Green Ronin Publishing

Hivern 2011
1. Dungeons & Dragons - Wizards of the Coast
2. Pathfinder - Paizo Publishing
3. Dark Heresy/Rogue Trader/Deathwatch - Fantasy Flight Games
4. Dragon Age - Green Ronin Publishing
5. Mutants and Masterminds, inc. DC - Green Ronin Publishing

Primavera 2011
1. Pathfinder - Paizo Publishing
2. Dungeons & Dragons - Wizards of the Coast
3. Dark Heresy/Rogue Trader/Deathwatch - Fantasy Flight Games
4. Dragon Age - Green Ronin Publishing
5. Shadowrun - Catalyst Game Labs

Estiu 2011
1. Pathfinder - Paizo Publishing
2. Dungeons & Dragons - Wizards of the Coast
3. Dark Heresy/Rogue Trader/Deathwatch - Fantasy Flight Games
4. Dragon Age - Green Ronin Publishing
5. Shadowrun - Catalyst Game Labs

Tardor 2011
1. Pathfinder - Paizo Publishing
2. Dungeons & Dragons - Wizards of the Coast
3. Dark Heresy/Rogue Trader/Deathwatch - Fantasy Flight Games
4. Dragon Age - Green Ronin Publishing
5. The One Ring - Cubicle 7

Primavera 2012
1. Pathfinder - Paizo Publishing
2. Dungeons & Dragons - Wizards of the Coast
3. Dark Heresy/Rogue Trader/Deathwatch - Fantasy Flight Games
4. Dragon Age - Green Ronin Publishing
5. Marvel Heroic Roleplaying - Margaret Weis Productions

Estiu 2012
1. Pathfinder - Paizo Publishing
2. Dungeons & Dragons - Wizards of the Coast
3. Dark Heresy/Rogue Trader/Deathwatch - Fantasy Flight Games
4. Dragon Age - Green Ronin Publishing
5. Dungeon Crawl Classics - Goodman Games