divendres, 28 de desembre del 2012

Fate Core, iniciem campanya


Ja hem començat!!!


Després d'una primera sessió de creació de personatges i planificació de la campanya (de fet va ser en l'ordre invers) ahir vam començar a jugar la nostra campanya de Fate Core de ciència ficció.

Penjaré al wiki el resum de l'aventura i faré servir aquest blog per penjar les reflexions sobre el joc.

Erem 4 jugadors i jo dirigint. El resultat em va agradar molt: primer de tot crec que ens ho vam passar bé. MEntre espero les opinions i crítiques dels jugadors, jo diria que el sistema va fluir prou bé. Va haver-hi forçats (compels) i invocacions d'Aspectes, vam fer un mini conflicte que es va resoldre prou bé i la trama va avançar.

Coses a millorar:
  • crec que el dibuix general de la campanya que ens havíem fet no es va correspondre a l'estil amb què vam jugar. Com diu en Nyarla tenim una tendència a acabar sempre fent "el mindundi" encara que ens proposem campanyes èpiques... estic treballant en enmarcar millor la campanya, i crec que això m'ajudarà a resoldre més bé el següent punt...
  • l'aventura era molt simple, tenia un breu esquema per poder improvitzar al voltant. Però com sempre que començo a dirigir un joc nou, no tenia control de les dificultats i potència dels oponents i obstacles que vaig posar. Poc a poc aniré veient quins són els nivells de dificultat aplicables i com s'han de crear els oponents. Això és un tema de pràctica...
  • el fluxe de Punts de Destí (PD) va estar prou bé. Vaig preferir anar explicant les diferents maneres de jugar amb els Aspectes i els PD quan sorgia les oportunitats durant el joc. Sempre molt treballant amb la col.laboració dels jugadors que han llegit manuals Fate i a partir d'exemples concrets. En aquest sentit estic MOLT content per què crec que es van veure les diferens opcions (i resultats) que ofereix el sistema sense perdre'ns en grans explicacions i/o esquemes resum que solen atabalr.
  • vaig acabar la sessió amb un regust extran sobre com utilitzar la taula d'habilitats. Passar del Burning Wheel (un joc que té centenars d'habilitats) a una llista limitada de 20 i pico habilitats em va costar. Sobretot em va costar veure quines eren les habilitats que podien usar els pjs per descobrir informació de l'entorn, i sobretot les que es refereixen a coneixements previs que té el personatge (massa acostumat als Wises de BW?). Avui, amb més calma he anat veient la solució (sobretot al fullejar altres manuals de Fate amb ambientació pròpia: Bulldogs i Dresden Files). I ja he vist que les habilitats, quasi totes, es poden fer servir per obtenir informació; i més si venen reforçades pel fet que el personatge té un Aspecte que el vincula a una informació/àmbit/territori. Així si un personatge té un Aspecte que el vincula als baixos fons, pot tirar Investigació o Contactes per saber alguna cosa de l'ambientació...

En general molt content, amb ganes d'aprofundir en la campanya i en el joc!

dijous, 13 de desembre del 2012

Microscope

Aquest dimecres hem tingut l'oportunitat de provar Microscope, un joc de rol fractal de creació de grans històries. Hem constatat que és un joc perfecte per crear una ambientació i després jugar-la amb un altre sistema. I és el que vam fer, la setmana vinent començarem una nova campanya, aquest cop de ciència ficció i amb fate (fate 3 amb el sistema de creació de clusters de Diaspora), així que vam crear una història que en Menécrates (el master de fate) podrà aprofitar. Si ho vol, esclar.

A la partida érem quatre jugadors, en aproximadament tres hores de joc vam fer dues rondes i poc més. Personalment pensava que el joc avançaria més ràpid i tindríem temps de fer quatre rondes completes (una per jugador). El joc va fluir perfectament sense cap blanc (cap temps mort) ni tampoc no vaig tenir la sensació que les escenes de rol s'allarguessin, ni que ni hi hagués moltes. Fent un capmàs, crec que per fer una ronda completa amb tres jugadors són unes tres hores i amb quatre són unes cinc hores.

Anem doncs a explicar una mica com funciona el joc:

Un cop fet un petit resum del concepte de joc i les regles vam començar triant col·laborativament la situació global: El relat d'un imperi estel·lar. També de forma col·laborativa vam triar els períodes d'inici i final del relat.

Inici de l'expansió espacial
O
(Inici)

L'imperi es fragmenta
O
(Final)

Això s'escriu sobre paperets posats en vertical i es deixen de cantó sobre la taula. La rodoneta marca si aquell període és positiu o negatiu. És un cosa totalment subjectiva i cal explicar-ne el motius amb el propòsit de vestir la situació i aprofundir-hi. Durant el joc s'aniran afegint períodes que, com es evident, no podran anar per davant de l'inici ni per darrera del final.

Tot seguit es tria la paleta. Conceptes que els jugadors volen incloure en el joc, tot i que no són evidents (com la màgia en una ambientació de ciència ficció) i conceptes que els jugadors no volen incloure en el joc que seria evident que hi haurien de ser (com naus espacials en una ambientació de ciència ficció). Aquesta és la darrera fase del joc on es permeten els suggeriments i la discussió pactada. La resta de tries del joc són totalment individuals i no estan permesos els suggeriment ni les propostes. La nostra paleta va ser aquesta:
S'inclou: Tecnologia superior a la humana, holocaust genètic. No s'inclou: Alienígenes, viatges temporals o dimensionals.

La següent fase abans de començar el cicle normal de joc és que cada jugador afegeix un període o un esdeveniment. Els esdeveniments són fets més concrets dins un període i també han de marcar-se com a positius o negatius.

Un cop fet això comença el cicle de joc. El primer jugador és la lent i haurà de triar un focus, un tema que serà l'eix d'aquella ronda. Seguint l'ordre de la taula cadascú afegirà un període, un esdeveniment o un escena, llevat de la lent que en podrà afegir dos de lligats (un període i un esdeveniment a dins, o un esdeveniment i una escena a dins) i a més començarà i finalitzarà la ronda, podent doncs incloure entre 2 i 4 coses en joc.

Cada jugador col·locarà sobre la taula el període al lloc on vulgui, entre l'inici i el final, creant una fila. Els esdeveniment es marquen en paperets en horitzontal que es col·loquen sota un període concret creant una columna. I les escenes, en un paperet en vertical, es col·loquen sota un esdeveniment concret formant una pila. D'aquesta manera amb un sol cop d'ull a la taula veus tota la història que s'està generant.

Finalitzada la ronda el jugador de la dreta de la lent tria un llegat, alguna cosa que ha aparegut durant la darrera ronda i que considera interessant i afegeix un esdeveniment o una escena dictada relacionada amb aquell legat.

Es fa una repassada de la situació, és canvia de jugador lent i a fer una altra ronda. Aquest cicle no té final, es pot acabar quan es consideri o seguir indefinidament complicant i aprofundint en el relat.

I el rol on és? Es preguntaran alguns. Doncs a les escenes. El jugador lent, que introdueix l'escena, formula una pregunta (p.e. Com va descobrir la corporació el teorema de Letang?) Aquest jugador explica un mica el marc de l'escena i pot triar fins a dos personatges que vol que estiguin inclosos a l'escena i fins a dos que no vol que hi apareguin. La resta de jugadors trien personatge, o se n'inventen un. En rol lliure cadascú interpreta el seu personatge dient què fa, què diu i què veu fins que, a parer del jugador lent, la pregunta queda resposta. Però què passa si algun introdueix alguna cosa que algú altre no veu clara? Doncs que pots "empènyer" la narració i proposar una alternativa. Aquest conflicte creatiu es resol amb un divertit sistema de votació.
Finalment hi ha l'opció de fer una escena dictada i no rolar-la, senzillament explicant la seva resolució.

Anem a veure el relat resultant de la nostra sessió de joc:

Períodes: L'inici de l'expansió espacial (positiu), Neo-feudalisme (negatiu), La pandèmia de la corporació (positiu), La guerra dels tres imperis (negatiu), La fragmentació de l'imperi (negatiu).

L'inici de l'expansió espacial va permetre a la humanitat créixer i expandir-se per l'univers. Va ser possible a causa del descobriment del Teorema de Letang (esdeveniment positiu) que permetria la creació de forats de cuc cap altres galàxies. Com va descobrir la corporació "XY Org" el teorema de Letang? (escena positiva). Doncs van interceptar una balisa amb tota la informació després que la nau on viatjava el Dr. Gagarini i la seva becaria Letang fes el descobriment casualment i explotés. 

Després de l'expansió va seguir un període de pèrdua de llibertats anomenant neo-feudalisme. Durant el qual es va començar un nou calendari imperial (esdeveniment positiu, ja que va unificar l'imperi) i la Terra va perdre la capitalitat (esdeveniment negatiu, ja que va suposar perdre els orígens i els valors humans). Com va permetre el govern de la Terra perdre la capitalitat? (escena negativa). Doncs va ser una conxorxa de l'armada i les colònies que consideraven la terra una rèmora i que es va oficialitzar amb el trasllat de l'emperador a Ipsus-4. Però era voluntat de l'emperador marxar a Ipsus-4? (escena negativa). Doncs no, va ser segrestat per l'armada, de facto un cop d'estat militar.

Després del neo-feudalisme vingué un període anomenat la pandèmia de la corporació, que va posar fi al despotisme. L'inici va ser un vòrtex gènic terrani (esdeveniment positiu), però com es va originar el vòrtex gènic a la Terra? (escena positiva). Doncs a causa d'una combinació d'un virus mortal amb l'impacte a la superfície de la nau Aspirin, que contenia un projecte de reinici gènic de la corporació XY Org. El resultat va ser que la majoria de la població va morir i els supervivents es van convertir en mutants sobrehumans. Però, com es va escampar l'epidèmia fora de la Terra (escena negativa). Doncs en un negociació entre el líder mutant i el president de la federació per l'alliberament d'un mutant fugitiu capturat, la situació es va complicar fent que el president, per salvar la seva vida, iniciés la contaminació i escampés el virus per la galàxia. Posteriorment hi hagué la Guerra del Recursos (esdeveniment negatiu) entre els mutants i els normals. Però qui va guanyar la batalla decisiva de la guerra? (escena positiva). La guanyen a la Terra els normals amb el desenvolupament d'un procediment de regressió gènica (desmutant els mutants). Posteriorment es repobla la Terra (esdeveniment positiu), tanmateix el vòrtex gènic i la pandèmia encara hi eren actius, fent que la nova població també mutés. Això va permetre, però, que els mutants descobrissin la cura de pandèmia (esdeveniment positiu). Com van guanyar poder els mutants? (escena negativa), doncs venent la cura per tots els sistemes, tanmateix en les negociacions els defensors de Gaia (uns terroristes que consideren la humanitat el veritable virus i volen eliminar-la) provoquen un atac que és malinterpretat i suposa l'inici de les tensions i la formació de tres faccions: els mutants, la federació i els aborígens (antics colons nacionalistes).

El que ens porta a un nou període, la guerra dels tres imperis (les tres faccions). Que va començar amb un revolta mutant encapçalada per l'antic president de la federació mutat (esdeveniment positiu). Per sort la Terra va deixar de ser un vòrtex gènic generador de mutants (esdeveniment positiu). Però qui va provocar-ho? (escena negativa), doncs va la corporació XY Org, que va aconseguir tornar a terraformar la Terra i va instal·lar-hi la seva base. Tanmateix, les rutes de salt cap a la Terra van desaparèixer de cop (esdeveniment positiu), però qui va provocar-ho? (escena positiva), doncs els mutants van desplaçar el planeta autoaïllant-se irats contra la XY Org i la incapacitat de convivència amb els normals.

El darrer període és la fragmentació de l'imperi, en el qual no vam crear cap esdeveniment. I això és per ara tot el que es coneix de la història passada de l'imperi, encara hi ha molt buits per omplir que donarien per una altra sessió. 





En conclusió, un joc perfecte per a un dia perdut, o encara millor, perfecte per generar un rerefons per a una campanya d'una forma divertida i resolutiva.

divendres, 7 de desembre del 2012

mini projecte: les Cròniques Ratolines


Com passa de tant en tant en tots els grups, a la sessió de dimecres no vam ser prous per jugar a allò que havíem previst i vam improvitzar una sessió de Mouse Guard.

Com sempre el joc va funcionar de meravella. Podeu veure aquí la crònica dels fets.

Això va servir per desencallar un projecte que fa temps que duc en ment: les CRÒNIQUES RATOLINES. Una campanya informal de Mouse Guard jugada en sessions penjades al llarg del temps i (qui sap) si amb grups diferents).

La meva idea és construir una metatrama en una línia temporal concreta de l'ambientació de Mouse Guard i a través de les cròniques de les partides es podrà anar seguint el fil. Res nou: una manera de lligar partides vàries.

De moment ja hem tingut la sort de començar....


Endavant la Guàrdia Ratolina!

Cròniques Ratolines 1: Salvant Pissol



L'aventura va ser una missió per en Panotxa (Quim) i l'Enfarinat (Txus) dos guàrdies ratolins que estaven repartint el correu després del dur hivern de 1149, un hivern ple de neu i fred.

Enfarinat

Sortien els nostres protagonistes d'Aiguafosca i es dirigien cap a Pissol quan van decidir parar un moment al sol, a escalfar les potes mentre tastaven el vi de nous amargants que havíen comprat a la darrera vila. De cop veuen que de lluny s'acosta un jove ratolí corrent, amb pressa. Quan en Ton, aquest és el nom del jove, veu que ha trobat dos membres de la Guàrdia Ratolina es posa molt content. Esverat i nerviós explica que la seva vila, Pissol, s'està inundant!



L'Enfarinat de seguida, seguint la seva creença d'ajudar i servir, decideix que salvar la vila serà el seu proper objectiu mentre que Panotxa pensa que aquesta serà una bona ocasió per treure alguna cosa de profit (redacció de fites).



Quan arriben a la vila la situació és pitjor del que pensaven. La gent està en estat de pànic i l'alcalde Alfons està totalment desbordat. Per sort en Panotxa l'espavila amb una bona bronca i es posen a construir algunes rases i dics de contenció. La cosa no surt gaire bé i, a part de quedar exhausts, els nostres protagonistes no queden gaire ben vistos pels vilatans de Pissol. El fet que en Panotxa s'hagués dedicat a construir-se un flotador tampoc va ajudar gaire...


Panotxa


Un cop ressolta la primera crisi a la vila, els guàrdies decideixen afrontar l'arrel del problema: el dic que han construït dos castors al estany proper. Com que els castors són, a part de massa grossos per matar-los o foragitar-los, animals molt obstinats la missió és quasi impossible!



Al final amb l'ajuda de les patrulles de peons de Pissol els guàrdies inicien la construcció d'un sobreeixidor per drenar el dic i baixar el nivell d'aigua. Els castors, però, no desisteixen en la seva intenció de mantenir el dic com està. El conflicte és llarg i dur, però quan sembla que els castors estan a punt de vèncer, en Panotxa apela a la seva ratolinitat i el sobreeixidor és construït sense haver de desfer el dic (un conflicte que acaba en empat).

Un cop acabat el Torn del Director de Joc  vam passar al Torn del Jugador. Com que no hi havia hagut oportunitat de guanyar checks amb els trets, només tenien un acció cadascún. EN Panotxa va intentar engalipar als vilatans a través del seu coneixement de rondalles per què li fessin un donatiu, i l'Enfarinat volia formar als vilatans sobre com mantenir el sobreeixidor. Tots dos van fallar les seves tirades. És més l'error de'n Panotxa va resultar en el compromís d'anar a la vila de Nus (Burl) on l'alcalde Alfons sospita hi ha negocis turbis...

Alguna reflexió sobre la partida:
  • El Mouse Guard segueix agradant-me molt com a joc ràpid i fresc. També m'agrada molt com fomenta les descripcions i la interpretació.
  • L'aventura prefabricada no s'ajustava gaire a les habilitats dels personatges i això es va notar.
  • És molt xulo veure com d'una aventura ben senzilla ja se'n desprenen mil ganxos per a properes sessions: la mala fama dels guàrdies a Pissol, les consequüències del mal manteniment del sobreeixidor i la investigació de la vila de Nus).

dimarts, 4 de desembre del 2012

Premis 2012

Com l'any passat us faig un resum dels premis, al meu parer, més importats:


The Diana Jones
Un comitè secret de personalitats en tots els camps del joc voten l'excel·lència en el joc, no necessàriament un joc de rol, pot ser una persona, videojoc, companyia, joc de taula... Es dóna a l'estiu i es tria entre el publicat l'any anterior (2010).

Guanyador:  
Nordic Larp. Un llibre sobre els rols en viu a Dinamarca (i Escandinàvia), on s'han convertit en una expressió cultural. Inclou fotografies i notes de dissenys.
Finalistes:
Burning Wheel Gold. Darrera versió del ja conegut joc de fantasia medieval.

Ennies 
Un comitè de cinc jutges tria cinc jocs entre els proposats per la gent. Llavors durant quinze dies es decideix el guanyador per votació popular. Es dóna a l'estiu i es tria entre el publicat de maig d'un any a abril de l'altre (2011-2012).

Millor joc:  
Savage Worlds Deluxe. Darrera versió del genèric amb un sistema senzill i cinematogràfic.
Millor regles:  
Marvel Heroic Roleplaying Basic Game. Aclamat joc de superherois de l'univers de Marvel.
Producte de l'any: 
Pathfinder Roleplaying Game Beginner Box El successor de D&D, en una versió introductòria.

Grog d'Or 
L'equip de l'associació sense anim de lucre sobre jocs de rol Guide du Roliste Galactique dóna el premi a principis de maig, entre els jocs que la mateixa web a premiat com a joc del mes (2011-2012).

Millor joc: 
Würm. Fantasia prehistòrica
Finalista:  
On Mighty Thews. Joc narratiu d'espasa i bruixeria

Indie RPG 
Voten els autors i editors de jocs independents entre una llista de jocs independents (cal registrar-se, en resum els jocs independents són aquells on l'autor i l'editor són la mateixa persona).Es dóna a l'estiu entre els jocs publicats l'any anterior (2011).

Millor joc i joc més innovador:  
Do: Pilgrims of the Flying Temple. Joc sense DJ sobre mediadors adolescents.
Finalistes:  
Microscope. Joc narratiu de construcció de grans històries
Bulldogs. Versió FATE del joc de ciència ficció més brètol.

Origins
Voten els membres de l'Academy of Adventure Gaming Arts and Design (d'entrada lliure per professionals del joc) entre una selecció de cinc jocs que fa un comitè d'experts. Es dóna a l'estiu.

Millor joc:
Arcanis. Joc de fantasia D20 que intenta seguir l'estela de Pathfinder


RPG GoldenGeeks
Es dóna a finals d'any després d'una parell de rondes de votació popular entre els membres de rpggeek.com, els jocs triables són els publicats durant el període 2011-2012.

Millor joc: 
Dungeon World. Joc de fantasia clàssica amb el sistema d'Apocalypse World
Finalistes:
Microscope.
The One Ring. Joc de rol al món de Tolkien. En castellà de la mà de Devir.

Calapopa
Jo nomino els jocs entre els que m'han fet més gràcia de l'any anterior (2011), un cop llegits jo mateix decideixo el guanyador. S'entrega quan he acabat la lectura de tots (finals d'any).
 
Millor joc:
Microscope
Finalistes:
Macabre Tales. Joc lovecraftià per a jugador i DJ.
The One Ring.