dimecres, 30 de juliol del 2008

dirigir BW: impressions prèvies

Estem començar a preparar la campanya de Burning Wheel a Freeport i la veritat és que canvia en certa manera el paradigma i això pinta interessant.

A part dels molts canvis que suposa a nivell de creació de personatges i de maneres d'enfocar certes regles concretes, un del canvis que m'afecta més intensament és el del canvi de rol del Game Master.

1.- el disseny de la saga no es fa en solitari i de forma unidireccional. Fa temps que juguem creant trames col.laboratives, però el pes de la història sempre requeia en el director de joc. A partir d'ara no serà així.

2.- la manera de preparar cada partida també canvia. Abans ho havia de fer molt directament jo. Ara veig que el rumb de les partides el marcarem entre tots. La redacció dels Beliefs, les intencionalitats de les tirades i els resultats de les seves errades.... hauré de polir les meves habilitats d'improvització!

3.- molt a veure amb això darrer i amb les tensions que es dibuixin entre els personatges durant la creació veig que el GM perd la "direcció narrativa" de les sessions. Més que dirigir sembla que "acompanyi narrativament"...

4.- al fòrum dels de Burning Wheel hi he trobat un munt de consells i idees.... a veure que surt.

Seguiu atents!

dimarts, 29 de juliol del 2008

Les inspiracions compartides

Una bona manera de començar una saga/campanya és que l'ambientació sigui compartida.
Si anem a fer unes aventures d'Star Wars, tothom pregunta: a quina època? I a jugar!
Darrerament veig que certes ambientacions, sobretot les inspirades en llibres i novel.les, costen d'agafar. Sembla com si la profunditat del que ha llegit els llibres (inclòs el propi manual d'un joc) és massa profund per què els que no ho han llegit ho puguin assimilar prou com per jugar-hi amb calma.
En René proposa una creació conjunta amb tot el grup, una proposta que es fa molt directament al Burning Wheel.
Jo faig una proposta més senzilla: el còmic. Més ràpid de llegir, més suggerent, més visual....
Aviat miraré de fer una prova amb el nou joc de rol de Mouse Guard.....

divendres, 25 de juliol del 2008

Rodes ardents sobre Freeport!

El document base de la campanya de Freeport amb Burning Wheel comença a rodar.

L'he penjat com a Google-doc i el comparteixo amb els jugadors.

El podeu veure AQUÍ.

A disfrutar!

dijous, 24 de juliol del 2008

[Actual Play] ESOTERRORISTAS

En Quim (mobuttu) m'envia una crònica sobre les seves primeres vivences jugant a Esoterroristas (el joc de Robin D Laws) que va inaugurar el sistema GUMSHOE, recentment traduit per Edge Entertainment. Aquí la teniu!

He tingut la ocasió de poder provar dues vegades aquest joc amb sengles grups i aventures distintes (la de llibre i una de gratuïta penjada a la pàgina d’Edge). Haig de confessar que al principi era una mica reticent amb aquest sistema: “com es podia evitar el síndrome de digues-me tot el què saps en una escena?” Però la pràctica m’ha demostrat que això no passa i que els propis jugadors són els que modulen l’accés a les pistes a través de les seves habilitats. En aquest sentit, destacar que sempre he utilitzat una fulla d’excel que et pots descarregar des de la casa mare del joc per tal de comprovar que entre tots els personatges generats s’abastien totes les habilitats d’investigació per tal que no quedessin buits per aconseguir pistes clau. Tot i això, de seguida va quedar ben palès que habilitats com “Recol·lecció de pistes” o “Investigació”·o “Burocràcia” són les que més s’utilitzen i que per tant tots els personatges haurien de tenir al menys 1 o 2 punts en aquestes.
Un altre efecte interessant és el fet que l’estructura de la partida d’investigació es basa en l’obtenció de “pistes clau” que fan avançar l’aventura. De vegades passa que els jugadors no “apel·len” a l’habilitat adient, de tal manera que el Director de Joc a d’improvisar per tal de permetre l’obtenció de la pista clau a través d’altres canals (això, lluny de ser una desavantatge crec que aporta un toc de diversió al DJ que d’altra manera “només”·es dedicaria a anar “vomitant” pistes).
Evidentment, i especialment en les primeres partides, el DJ ha d’anar guiant als jugadors sobre com utilitzar les habilitats i els punts de reserva, els quals (en els dos casos que he pogut experimentar) de seguida han entès la dinàmica i s’han acostumat als èxits automàtics en la investigació i a la inversió de punts de reserva quan veien que rere una pista hi podria haver més informació o creien que era important pel cas.
L’obtenció d’èxits automàtics du a allò volgut pel jocs, ja que propicia que hi hagi una gran part de la sessió de joc dedicada al plantejament d’hipòtesis i a la discussió sobre com portar la investigació o com tapar els successos esotèrics que els PJ investiguen.
Aquest segon aspecte del joc, per mi, és un dels més importants i gratificants, ja que en l’ambientació s’insisteix en el fet que els PJ no només han d’evitar l’atac esoterrorista, sinó que han d’aconseguir “tapar” els seus efectes mitjançant el procés que anomenen “passar el vel”, és a dir, reconstruir el cas de manera que tingui una explicació mundana i plausible.
Esoterroristes és un joc que malgrat la relació pàgines-preu surt car, serveix perfectament com a fill-in entre campanyes, especialment que gaudeix amb jocs de rol d’investigació. El que no hem provat, i no sé com pot funcionar, és veure com funcionaria el joc en un campanya de llarga duració, ja que la “rejugabilitat” del joc pot veure’s compromesa (tanmateix, si funciona amb la Crida de Chutlhu no veig per què en aquest no hauria de fer-ho).

Les divinitats de Freeport

En la propera campanya de Burning Wheel a Freeport, que estem començant a perfilar, no tenim molt clar com serà el tema de les divinitats.

El que si vull proposar és adoptar les divinitats de Warhammer com a les stàndards (tal com proposen a la pròpia web de Green Ronin), per què les divinitats de Warhammer sempre m'han agradat i a alguns jugadors del meu grup li seran familiars....

Deesa del Coneixement: Verena
Deesa de la Guerra: Myrmidia
Déu del Mar: Mannan
Déu dels Pirates: Harrimast (aquí mantinc la divinitat original que els de Green Ronin van proposar al mòdul Black Sails Over Freeport)
Déu de la Mort: Morr
Déu de la Força: Ulric
Déu de la Sort i la Picaresca: Ranald
En principi només és per fer ambient. Si a algun jugador li pica la curiositat ja anirem aprofundint.....

dijous, 17 de juliol del 2008

Es pot ser monotemàtic? Exhaurim els sistemes?

Llegint el darrer post de'n Quim, em retorna una idea que fa dies volia escriure al blog: podem ser monotemàtics? fins a quin punt ens obsessionem amb un sistema? es "gasten" els jocs?

Sovint el Director de Joc prepara amb molta antel.lació les campanyes, mòduls i aventures. Sovint el Director llegeix i es documenta (amb manuals del joc i inclús de fora del sistema de joc).... i llavors arriba la partida i.... buf! Resulta, en certa manera decepcionant, avorrit o poc emocionant. Llavors hi ha com una certa tensió, entre el grup i el director de joc. Semblava com si el grup estigués en un moemnt d'arribar i conèixer el sistema, experimentar-lo, provar-lo, dominar l'ambientació.... i llavors per l'altra banda hi ha el DJ que vol més, necessita més canya, i té ganes de canviar de joc o similar.

Jo ho he patit, sóc dels que sempre va amb la "antena posada" i no puc deixar de pensar en què fer, a què jugar i com preparar la següent sessió. Tampoc vull atabalar al meu grup amb canvis habituals de joc, sóc de la opnió que a la majoria de grups els hi agrada jugar de manera fixa a un sol joc, aprofundint en el sistema i en els personatges.....


Una de les solucions prou satisfactòries a les que he arribat és la següent: tinc una partida en actiu, la que estic dirigint. A aquesta, de forma expressa, hi dedico poc temps de preparació. Suficient temps per què la partida funcioni bé, però no tant com per generar massa material i "ofegar" al grup.
Per l'altre costat, com que m'agrada sempre barrinar sobre coses per fer, vaig donant voltes i forma a altres coses, a altres projectes... alguns d'ells surten amb èxit i s'acaben jugant i altres es queden al calaix, per si mai els vull reviure.
Així, per exemple, mentre dirigia La Meva Saga de Rifts vaig anar preparant material. Primer una campanya pulp de GURPS amb Viatges en el Temps i després la Campanya de Traveller Keep Flying. Mentre el primer projecte resta al calaix, el segon l'hem jugat durant quasi un any.....

diumenge, 6 de juliol del 2008

Figures!

Bones!

Aquest darrer cap de setmana a Girona hem pogut fruir d'un fantàstic event: la World Expo 2008, una convenció internacional que ha reunit el bo i millor del món del modelisme i figures.... i tot amb un gran amic al capdavant!

Jo sempre he estat un negat pintant figures, però la trobada valia la pena per anar a veure les meravelles que hi havien.

A més la mostra estava acompanyada d'expos i performances molt divertides. Us passo una mostra del que s'hi trobava....


Jo sóc el del mig! :-D