Pirates de Drinax és una campanya per a Traveller, escrita per Gareth Ryder-Hanrahan i que en español ha publicat Sugaar Editorial.
La campanya es presenta com una enorme campanya de ciència ficció d’estil sandbox, que té la fama (ja avanço que crec que és merescuda) de ser una campanya que, com a mínim, s’ha de tenir i llegir.
La campanya es presenta en tres volums: un manual que descriu amb detall tot el sector on passa la campanya el Braç Troià, un manual de les diferents naus més habituals al sector (tenint en compte que a part d’humans hi ha una forta presència dels Aslan, uns alienígenes felins) i per últim el manual de la campanya. Els dos primers són de lliure consulta per tot el grup, de fet s’anima a que els jugadors els consultin. El tercer és el manual pel directkor de joc.
Donada l’envergadura de la campanya, ha aparegut un 4rt manual anomenat Compendi Drinaxià, que servei de suport a la direccció dkaquesta campanya, alhora que la fa créixer un xic més. També hi ha una aventura llarga anomenada Ombres de Sindal, que es pot jugar durant la campanya o a part.
Jo us explico les sensacions de llegir els tres manuals bàsics de la campanya.
La premisa és simple: una campanya oberta en tot el sector, basada en que el Rei d’un regne hipertecnològic en hores baixes dóna al grup una nau i una patent de cors per exercir pirateria espaial a canvi de fer créixer el seu regne. I és textualment això: els jugadors poden fer el que vulguin, anar on vulguin, ser lleials a qui vulguin… en un sector espaial dividit en 16 subsectors, on cada subsector pot tenir des de 2 o 3 planetes fins a 15 o 20. Això vol dir que rondem uns 150 planetes… mínim!
A mes i sumem que el Braç Troià és la zona “terra de ningú” entre el Tercer Imperi humà i el Hierat Aslan, una raça alienígena semblant a lleons bípeds de 2 metres, amb uns codis d’honor i de conducta ben diferents. La cultura Aslan està explicada molt a fons i donant moltes eines per dur-la a les partides (ja sigui com a personatge jugador o com a enemic/aliat).
Per tant el munt d’informació t’abassega des de l’inici de la lectura, però que està ordenada d’una manera molt pràctica.
El manual de naus és això: un manual de naus a l’estil dels manuals de naus de Traveller: dibuix, descripció, fitxa tècnica i mapes. Al principi em va semblar excessiu, però després de llegir-me tota la campanya entens que és necessari... un univers ple de naus diferents dóna joc per moltes situacions.
El manual del sector és molt útil per consultar què hi ha a cada subsector i tenir, amb la tècnica Traveller, informació de cada sistema. A més els subsectors inclouen una descripció bastant detallada dels principals elements que conté. Aquest manual seria la informació que tot Viatger pot extreure de les fonts d’informació habituals. Si mai dirigeixo aquesta campanya, m’agradaria que els jugadors consultessin sense parar aquesta guia, com qui busca arxius a l’ordinador de la nau o comparteix informacions que coneix el seu Viatger...
La joia de la corona és el manual de campanya: inclou unes primeres regles de pirateria, tripulacions de nau i altres, i després passa al gruix: 10 escenaris possibles a jugar. Aquests 10 escenaris no es juguen en cap ordre excepte l’escenari final de campanya. I es classifiquen en cops que els nostres Viatgers pirates poden fer, i esdeveniments que passen al Braç Troià. Aquestes 10 aventures no s’han de jugar totes ni han de ser les úniques aventures a jugar. Recorda que estem parlant d’un sandbox o campanya oberta (com defineix Sirio Sesenra), i per tant pot passar de tot, sempre sota la iniciativa dels Viatgers dels jugadors.
Però els escenaris són tant bons que valen la pena jugar-los o adaptar-los o fer-los servir per inspirar-te. Les temàtiques són ben diverses: robatoris d’alta tecnologia, lluita entre pirates, diplomàcia amb planetes estranys... però allà on brilla és quan fa aparèixer la cultura Aslan. Allà et planteja aventures, reptes i situacions xulíssimes per mostrar una altra cultura sense caure en estereotips. La mestria del sr. Hanrahan es mostra en cadascuna de les aventures.
Per tant la meva valoració final és que la recomano molt. Això si, vol temps i d’un grup amb ganes d’implicar-se en la campanya, ja que si el grup no pren iniciatives tot plegat pot quedar molt deslluït.
Content d’haver-me la llegit i pensant si la meva taula de joc habitual li agradaria... una campanya que poso a l’alçada de la Dragonlance per AD&D i la de l’Enemic Interior de Warhammer, tot i que aquesta de Traveller exceleix en oferir una trama oberta lluny de linealitats i railroadings....