Pàgines

divendres, 28 de desembre del 2012

Fate Core, iniciem campanya


Ja hem començat!!!


Després d'una primera sessió de creació de personatges i planificació de la campanya (de fet va ser en l'ordre invers) ahir vam començar a jugar la nostra campanya de Fate Core de ciència ficció.

Penjaré al wiki el resum de l'aventura i faré servir aquest blog per penjar les reflexions sobre el joc.

Erem 4 jugadors i jo dirigint. El resultat em va agradar molt: primer de tot crec que ens ho vam passar bé. MEntre espero les opinions i crítiques dels jugadors, jo diria que el sistema va fluir prou bé. Va haver-hi forçats (compels) i invocacions d'Aspectes, vam fer un mini conflicte que es va resoldre prou bé i la trama va avançar.

Coses a millorar:
  • crec que el dibuix general de la campanya que ens havíem fet no es va correspondre a l'estil amb què vam jugar. Com diu en Nyarla tenim una tendència a acabar sempre fent "el mindundi" encara que ens proposem campanyes èpiques... estic treballant en enmarcar millor la campanya, i crec que això m'ajudarà a resoldre més bé el següent punt...
  • l'aventura era molt simple, tenia un breu esquema per poder improvitzar al voltant. Però com sempre que començo a dirigir un joc nou, no tenia control de les dificultats i potència dels oponents i obstacles que vaig posar. Poc a poc aniré veient quins són els nivells de dificultat aplicables i com s'han de crear els oponents. Això és un tema de pràctica...
  • el fluxe de Punts de Destí (PD) va estar prou bé. Vaig preferir anar explicant les diferents maneres de jugar amb els Aspectes i els PD quan sorgia les oportunitats durant el joc. Sempre molt treballant amb la col.laboració dels jugadors que han llegit manuals Fate i a partir d'exemples concrets. En aquest sentit estic MOLT content per què crec que es van veure les diferens opcions (i resultats) que ofereix el sistema sense perdre'ns en grans explicacions i/o esquemes resum que solen atabalr.
  • vaig acabar la sessió amb un regust extran sobre com utilitzar la taula d'habilitats. Passar del Burning Wheel (un joc que té centenars d'habilitats) a una llista limitada de 20 i pico habilitats em va costar. Sobretot em va costar veure quines eren les habilitats que podien usar els pjs per descobrir informació de l'entorn, i sobretot les que es refereixen a coneixements previs que té el personatge (massa acostumat als Wises de BW?). Avui, amb més calma he anat veient la solució (sobretot al fullejar altres manuals de Fate amb ambientació pròpia: Bulldogs i Dresden Files). I ja he vist que les habilitats, quasi totes, es poden fer servir per obtenir informació; i més si venen reforçades pel fet que el personatge té un Aspecte que el vincula a una informació/àmbit/territori. Així si un personatge té un Aspecte que el vincula als baixos fons, pot tirar Investigació o Contactes per saber alguna cosa de l'ambientació...

En general molt content, amb ganes d'aprofundir en la campanya i en el joc!

dijous, 13 de desembre del 2012

Microscope

Aquest dimecres hem tingut l'oportunitat de provar Microscope, un joc de rol fractal de creació de grans històries. Hem constatat que és un joc perfecte per crear una ambientació i després jugar-la amb un altre sistema. I és el que vam fer, la setmana vinent començarem una nova campanya, aquest cop de ciència ficció i amb fate (fate 3 amb el sistema de creació de clusters de Diaspora), així que vam crear una història que en Menécrates (el master de fate) podrà aprofitar. Si ho vol, esclar.

A la partida érem quatre jugadors, en aproximadament tres hores de joc vam fer dues rondes i poc més. Personalment pensava que el joc avançaria més ràpid i tindríem temps de fer quatre rondes completes (una per jugador). El joc va fluir perfectament sense cap blanc (cap temps mort) ni tampoc no vaig tenir la sensació que les escenes de rol s'allarguessin, ni que ni hi hagués moltes. Fent un capmàs, crec que per fer una ronda completa amb tres jugadors són unes tres hores i amb quatre són unes cinc hores.

Anem doncs a explicar una mica com funciona el joc:

Un cop fet un petit resum del concepte de joc i les regles vam començar triant col·laborativament la situació global: El relat d'un imperi estel·lar. També de forma col·laborativa vam triar els períodes d'inici i final del relat.

Inici de l'expansió espacial
O
(Inici)

L'imperi es fragmenta
O
(Final)

Això s'escriu sobre paperets posats en vertical i es deixen de cantó sobre la taula. La rodoneta marca si aquell període és positiu o negatiu. És un cosa totalment subjectiva i cal explicar-ne el motius amb el propòsit de vestir la situació i aprofundir-hi. Durant el joc s'aniran afegint períodes que, com es evident, no podran anar per davant de l'inici ni per darrera del final.

Tot seguit es tria la paleta. Conceptes que els jugadors volen incloure en el joc, tot i que no són evidents (com la màgia en una ambientació de ciència ficció) i conceptes que els jugadors no volen incloure en el joc que seria evident que hi haurien de ser (com naus espacials en una ambientació de ciència ficció). Aquesta és la darrera fase del joc on es permeten els suggeriments i la discussió pactada. La resta de tries del joc són totalment individuals i no estan permesos els suggeriment ni les propostes. La nostra paleta va ser aquesta:
S'inclou: Tecnologia superior a la humana, holocaust genètic. No s'inclou: Alienígenes, viatges temporals o dimensionals.

La següent fase abans de començar el cicle normal de joc és que cada jugador afegeix un període o un esdeveniment. Els esdeveniments són fets més concrets dins un període i també han de marcar-se com a positius o negatius.

Un cop fet això comença el cicle de joc. El primer jugador és la lent i haurà de triar un focus, un tema que serà l'eix d'aquella ronda. Seguint l'ordre de la taula cadascú afegirà un període, un esdeveniment o un escena, llevat de la lent que en podrà afegir dos de lligats (un període i un esdeveniment a dins, o un esdeveniment i una escena a dins) i a més començarà i finalitzarà la ronda, podent doncs incloure entre 2 i 4 coses en joc.

Cada jugador col·locarà sobre la taula el període al lloc on vulgui, entre l'inici i el final, creant una fila. Els esdeveniment es marquen en paperets en horitzontal que es col·loquen sota un període concret creant una columna. I les escenes, en un paperet en vertical, es col·loquen sota un esdeveniment concret formant una pila. D'aquesta manera amb un sol cop d'ull a la taula veus tota la història que s'està generant.

Finalitzada la ronda el jugador de la dreta de la lent tria un llegat, alguna cosa que ha aparegut durant la darrera ronda i que considera interessant i afegeix un esdeveniment o una escena dictada relacionada amb aquell legat.

Es fa una repassada de la situació, és canvia de jugador lent i a fer una altra ronda. Aquest cicle no té final, es pot acabar quan es consideri o seguir indefinidament complicant i aprofundint en el relat.

I el rol on és? Es preguntaran alguns. Doncs a les escenes. El jugador lent, que introdueix l'escena, formula una pregunta (p.e. Com va descobrir la corporació el teorema de Letang?) Aquest jugador explica un mica el marc de l'escena i pot triar fins a dos personatges que vol que estiguin inclosos a l'escena i fins a dos que no vol que hi apareguin. La resta de jugadors trien personatge, o se n'inventen un. En rol lliure cadascú interpreta el seu personatge dient què fa, què diu i què veu fins que, a parer del jugador lent, la pregunta queda resposta. Però què passa si algun introdueix alguna cosa que algú altre no veu clara? Doncs que pots "empènyer" la narració i proposar una alternativa. Aquest conflicte creatiu es resol amb un divertit sistema de votació.
Finalment hi ha l'opció de fer una escena dictada i no rolar-la, senzillament explicant la seva resolució.

Anem a veure el relat resultant de la nostra sessió de joc:

Períodes: L'inici de l'expansió espacial (positiu), Neo-feudalisme (negatiu), La pandèmia de la corporació (positiu), La guerra dels tres imperis (negatiu), La fragmentació de l'imperi (negatiu).

L'inici de l'expansió espacial va permetre a la humanitat créixer i expandir-se per l'univers. Va ser possible a causa del descobriment del Teorema de Letang (esdeveniment positiu) que permetria la creació de forats de cuc cap altres galàxies. Com va descobrir la corporació "XY Org" el teorema de Letang? (escena positiva). Doncs van interceptar una balisa amb tota la informació després que la nau on viatjava el Dr. Gagarini i la seva becaria Letang fes el descobriment casualment i explotés. 

Després de l'expansió va seguir un període de pèrdua de llibertats anomenant neo-feudalisme. Durant el qual es va començar un nou calendari imperial (esdeveniment positiu, ja que va unificar l'imperi) i la Terra va perdre la capitalitat (esdeveniment negatiu, ja que va suposar perdre els orígens i els valors humans). Com va permetre el govern de la Terra perdre la capitalitat? (escena negativa). Doncs va ser una conxorxa de l'armada i les colònies que consideraven la terra una rèmora i que es va oficialitzar amb el trasllat de l'emperador a Ipsus-4. Però era voluntat de l'emperador marxar a Ipsus-4? (escena negativa). Doncs no, va ser segrestat per l'armada, de facto un cop d'estat militar.

Després del neo-feudalisme vingué un període anomenat la pandèmia de la corporació, que va posar fi al despotisme. L'inici va ser un vòrtex gènic terrani (esdeveniment positiu), però com es va originar el vòrtex gènic a la Terra? (escena positiva). Doncs a causa d'una combinació d'un virus mortal amb l'impacte a la superfície de la nau Aspirin, que contenia un projecte de reinici gènic de la corporació XY Org. El resultat va ser que la majoria de la població va morir i els supervivents es van convertir en mutants sobrehumans. Però, com es va escampar l'epidèmia fora de la Terra (escena negativa). Doncs en un negociació entre el líder mutant i el president de la federació per l'alliberament d'un mutant fugitiu capturat, la situació es va complicar fent que el president, per salvar la seva vida, iniciés la contaminació i escampés el virus per la galàxia. Posteriorment hi hagué la Guerra del Recursos (esdeveniment negatiu) entre els mutants i els normals. Però qui va guanyar la batalla decisiva de la guerra? (escena positiva). La guanyen a la Terra els normals amb el desenvolupament d'un procediment de regressió gènica (desmutant els mutants). Posteriorment es repobla la Terra (esdeveniment positiu), tanmateix el vòrtex gènic i la pandèmia encara hi eren actius, fent que la nova població també mutés. Això va permetre, però, que els mutants descobrissin la cura de pandèmia (esdeveniment positiu). Com van guanyar poder els mutants? (escena negativa), doncs venent la cura per tots els sistemes, tanmateix en les negociacions els defensors de Gaia (uns terroristes que consideren la humanitat el veritable virus i volen eliminar-la) provoquen un atac que és malinterpretat i suposa l'inici de les tensions i la formació de tres faccions: els mutants, la federació i els aborígens (antics colons nacionalistes).

El que ens porta a un nou període, la guerra dels tres imperis (les tres faccions). Que va començar amb un revolta mutant encapçalada per l'antic president de la federació mutat (esdeveniment positiu). Per sort la Terra va deixar de ser un vòrtex gènic generador de mutants (esdeveniment positiu). Però qui va provocar-ho? (escena negativa), doncs va la corporació XY Org, que va aconseguir tornar a terraformar la Terra i va instal·lar-hi la seva base. Tanmateix, les rutes de salt cap a la Terra van desaparèixer de cop (esdeveniment positiu), però qui va provocar-ho? (escena positiva), doncs els mutants van desplaçar el planeta autoaïllant-se irats contra la XY Org i la incapacitat de convivència amb els normals.

El darrer període és la fragmentació de l'imperi, en el qual no vam crear cap esdeveniment. I això és per ara tot el que es coneix de la història passada de l'imperi, encara hi ha molt buits per omplir que donarien per una altra sessió. 





En conclusió, un joc perfecte per a un dia perdut, o encara millor, perfecte per generar un rerefons per a una campanya d'una forma divertida i resolutiva.

divendres, 7 de desembre del 2012

mini projecte: les Cròniques Ratolines


Com passa de tant en tant en tots els grups, a la sessió de dimecres no vam ser prous per jugar a allò que havíem previst i vam improvitzar una sessió de Mouse Guard.

Com sempre el joc va funcionar de meravella. Podeu veure aquí la crònica dels fets.

Això va servir per desencallar un projecte que fa temps que duc en ment: les CRÒNIQUES RATOLINES. Una campanya informal de Mouse Guard jugada en sessions penjades al llarg del temps i (qui sap) si amb grups diferents).

La meva idea és construir una metatrama en una línia temporal concreta de l'ambientació de Mouse Guard i a través de les cròniques de les partides es podrà anar seguint el fil. Res nou: una manera de lligar partides vàries.

De moment ja hem tingut la sort de començar....


Endavant la Guàrdia Ratolina!

Cròniques Ratolines 1: Salvant Pissol



L'aventura va ser una missió per en Panotxa (Quim) i l'Enfarinat (Txus) dos guàrdies ratolins que estaven repartint el correu després del dur hivern de 1149, un hivern ple de neu i fred.

Enfarinat

Sortien els nostres protagonistes d'Aiguafosca i es dirigien cap a Pissol quan van decidir parar un moment al sol, a escalfar les potes mentre tastaven el vi de nous amargants que havíen comprat a la darrera vila. De cop veuen que de lluny s'acosta un jove ratolí corrent, amb pressa. Quan en Ton, aquest és el nom del jove, veu que ha trobat dos membres de la Guàrdia Ratolina es posa molt content. Esverat i nerviós explica que la seva vila, Pissol, s'està inundant!



L'Enfarinat de seguida, seguint la seva creença d'ajudar i servir, decideix que salvar la vila serà el seu proper objectiu mentre que Panotxa pensa que aquesta serà una bona ocasió per treure alguna cosa de profit (redacció de fites).



Quan arriben a la vila la situació és pitjor del que pensaven. La gent està en estat de pànic i l'alcalde Alfons està totalment desbordat. Per sort en Panotxa l'espavila amb una bona bronca i es posen a construir algunes rases i dics de contenció. La cosa no surt gaire bé i, a part de quedar exhausts, els nostres protagonistes no queden gaire ben vistos pels vilatans de Pissol. El fet que en Panotxa s'hagués dedicat a construir-se un flotador tampoc va ajudar gaire...


Panotxa


Un cop ressolta la primera crisi a la vila, els guàrdies decideixen afrontar l'arrel del problema: el dic que han construït dos castors al estany proper. Com que els castors són, a part de massa grossos per matar-los o foragitar-los, animals molt obstinats la missió és quasi impossible!



Al final amb l'ajuda de les patrulles de peons de Pissol els guàrdies inicien la construcció d'un sobreeixidor per drenar el dic i baixar el nivell d'aigua. Els castors, però, no desisteixen en la seva intenció de mantenir el dic com està. El conflicte és llarg i dur, però quan sembla que els castors estan a punt de vèncer, en Panotxa apela a la seva ratolinitat i el sobreeixidor és construït sense haver de desfer el dic (un conflicte que acaba en empat).

Un cop acabat el Torn del Director de Joc  vam passar al Torn del Jugador. Com que no hi havia hagut oportunitat de guanyar checks amb els trets, només tenien un acció cadascún. EN Panotxa va intentar engalipar als vilatans a través del seu coneixement de rondalles per què li fessin un donatiu, i l'Enfarinat volia formar als vilatans sobre com mantenir el sobreeixidor. Tots dos van fallar les seves tirades. És més l'error de'n Panotxa va resultar en el compromís d'anar a la vila de Nus (Burl) on l'alcalde Alfons sospita hi ha negocis turbis...

Alguna reflexió sobre la partida:
  • El Mouse Guard segueix agradant-me molt com a joc ràpid i fresc. També m'agrada molt com fomenta les descripcions i la interpretació.
  • L'aventura prefabricada no s'ajustava gaire a les habilitats dels personatges i això es va notar.
  • És molt xulo veure com d'una aventura ben senzilla ja se'n desprenen mil ganxos per a properes sessions: la mala fama dels guàrdies a Pissol, les consequüències del mal manteniment del sobreeixidor i la investigació de la vila de Nus).

dimarts, 4 de desembre del 2012

Premis 2012

Com l'any passat us faig un resum dels premis, al meu parer, més importats:


The Diana Jones
Un comitè secret de personalitats en tots els camps del joc voten l'excel·lència en el joc, no necessàriament un joc de rol, pot ser una persona, videojoc, companyia, joc de taula... Es dóna a l'estiu i es tria entre el publicat l'any anterior (2010).

Guanyador:  
Nordic Larp. Un llibre sobre els rols en viu a Dinamarca (i Escandinàvia), on s'han convertit en una expressió cultural. Inclou fotografies i notes de dissenys.
Finalistes:
Burning Wheel Gold. Darrera versió del ja conegut joc de fantasia medieval.

Ennies 
Un comitè de cinc jutges tria cinc jocs entre els proposats per la gent. Llavors durant quinze dies es decideix el guanyador per votació popular. Es dóna a l'estiu i es tria entre el publicat de maig d'un any a abril de l'altre (2011-2012).

Millor joc:  
Savage Worlds Deluxe. Darrera versió del genèric amb un sistema senzill i cinematogràfic.
Millor regles:  
Marvel Heroic Roleplaying Basic Game. Aclamat joc de superherois de l'univers de Marvel.
Producte de l'any: 
Pathfinder Roleplaying Game Beginner Box El successor de D&D, en una versió introductòria.

Grog d'Or 
L'equip de l'associació sense anim de lucre sobre jocs de rol Guide du Roliste Galactique dóna el premi a principis de maig, entre els jocs que la mateixa web a premiat com a joc del mes (2011-2012).

Millor joc: 
Würm. Fantasia prehistòrica
Finalista:  
On Mighty Thews. Joc narratiu d'espasa i bruixeria

Indie RPG 
Voten els autors i editors de jocs independents entre una llista de jocs independents (cal registrar-se, en resum els jocs independents són aquells on l'autor i l'editor són la mateixa persona).Es dóna a l'estiu entre els jocs publicats l'any anterior (2011).

Millor joc i joc més innovador:  
Do: Pilgrims of the Flying Temple. Joc sense DJ sobre mediadors adolescents.
Finalistes:  
Microscope. Joc narratiu de construcció de grans històries
Bulldogs. Versió FATE del joc de ciència ficció més brètol.

Origins
Voten els membres de l'Academy of Adventure Gaming Arts and Design (d'entrada lliure per professionals del joc) entre una selecció de cinc jocs que fa un comitè d'experts. Es dóna a l'estiu.

Millor joc:
Arcanis. Joc de fantasia D20 que intenta seguir l'estela de Pathfinder


RPG GoldenGeeks
Es dóna a finals d'any després d'una parell de rondes de votació popular entre els membres de rpggeek.com, els jocs triables són els publicats durant el període 2011-2012.

Millor joc: 
Dungeon World. Joc de fantasia clàssica amb el sistema d'Apocalypse World
Finalistes:
Microscope.
The One Ring. Joc de rol al món de Tolkien. En castellà de la mà de Devir.

Calapopa
Jo nomino els jocs entre els que m'han fet més gràcia de l'any anterior (2011), un cop llegits jo mateix decideixo el guanyador. S'entrega quan he acabat la lectura de tots (finals d'any).
 
Millor joc:
Microscope
Finalistes:
Macabre Tales. Joc lovecraftià per a jugador i DJ.
The One Ring.


dimecres, 21 de novembre del 2012

Heroes Unlimited amb Aspectes

Aquesta és la meva proposta per introduir els aspectes de FATE a Heroes Unlimited 2. El text està basat en ICONS.

Aspectes 

Els aspectes defineixen el personatge més enllà de les seves característiques i habilitats, tenen a veure més amb qui és el personatge més que no pas en què pot fer. El jugador descriu els aspectes del seu personatge alhora de crear-lo. Existeixen dos tipus d’aspectes: les Qualitats i les Adversitats.

Qualitats

Representen diferents atributs del personatge. Trien entre 0 i 5 (independentment de la seva categoria). Seguidament alguns exemples:

Frase típica: el teu personatge té una frase que sempre repeteix, un crit de batalla, etc. “És l’hora dels mastegots!”. Pots invocar la qualitat dient-la en el moment apropiat i de forma dramàtica. (nota: els components verbals rítmics de determinats conjurs també poden ser considerats com a frases típiques).

Connexions: representa la gent important en la vida del personatge, família, gent estimada, amics, amants, etc. Mentre que aquesta gent et pot ajudar, també podran ser forçats pel DJ en l’aventura, posant-los en perill (llegiu Invocar i Forçar més endavant). Si la connexió no t'ha d'ajudar en res, apunta-la com una Adversitat.

Sobrenom: és un títol o frase descriptiva que acompanya al nom heroic del personatge. “Superman, l’home d’acer”. Normalment descriu quelcom sobre l’estil, la forma de fer o els poders del personatge.

Identitat: descriu qui és el personatge quan no porta la màscara o la disfressa. Té a veure amb la personalitat, el rerefons o l’ocupació del personatge.

Motivació: què fa que el personatge sigui un heroi? “La veritat, la justícia i l’estil de vida americà!”. Pots invocar una motivació quan sigui dramàticament aplicable segons allò que estigui en joc.

Adversitats

Mentre les qualitats poden ser positives o negatives, segons la situació, les adversitats són aquells atributs del personatge que només representen aspectes negatius, i per tant, només podran ser forçats (normalment només pel DJ). Trien entre 1 i 5. Alguns exemples a continuació.

Mala sort: quan es força aquest aspecte passen coses dolentes al personatge. Solen ser coses iròniques o cruels però res de vida o mort.

Enemic: El personatge té un enemic que el DJ pot forçar per fer-lo aparèixer de forma que tingui avantatge sobre aquest (posant-lo en una trampa, emboscada o situació delicada). Nota: en la nostra campanya de HU2 tots els personatges començaran amb un enemic: El Mercat Negre.

Personal: El personatge té un problema emocional, psicològic, social o físic. Sigui com sia, el DJ pot forçar-lo per fer-te quedar en ridícul o posar-te en problemes d'alguna manera.

Debilitat: Un clàssic! El personatge reacciona negativament o és vulnerable vers una substancia o situació, la qual el limita d'alguna forma, ja sigui reduint-li els poders o afectant-li la seva salut.

Invocar i Forçar

Les qualitats poden ser invocades i forçades, les adversitats només forçades.

Invocar

Per invocar, el jugador anuncia que un dels aspectes del seu personatge és aplicable a una situació. També es poden invocar aspectes d'altres personatges, sempre que aquests es coneguin. Invocar un aspecte permet gastar determinació (veure-ho més endavant) en "esforçar-se", "concentrar-se", "retcons", "recuperacions" i "efectes".

Forçar

El DJ pot forçar una qualitat o una adversitat prenen un d'aquests aspectes i oferint-te un punt de determinació per acceptar-ne les conseqüències. Un jugador també pot proposar al DJ forçar un dels seus propis aspectes (el DJ té la decisió final d'acceptar forçar-lo segons l’oportunitat dramàtica). Així mateix, si un jugador coneix algun aspecte d'un PNJ susceptible de ser forçat, pot gastar un punt de determinació per fer-ho (el DJ pot acceptar-ho o no). Pots refusar forçar un aspecte, però et costa un punt de determinació.

Conèixer aspectes dels PNJ

Per conèixer els aspectes dels PNJ cal que:

- El PNJ hagi invocat prèviament l’aspecte en presència del personatge del jugador (també es pot acceptar que els personatges es passin la informació respecte la tinença d'un aspecte). o bé,
- Analitzar amb èxit al PNJ amb algun d'aquests poders:

See Aura: Aspectes relacionats sobrenom, motivació, mala sort, personal o debilitat.
Telepathy: sempre que el PNJ estigui pensant en aquell moment amb una situació aplicable a un aspecte.
Mind bond: dóna informació sobre tots els aspectes del PJ.

Determinació

Determinació inicial

La determinació inicial del PJ és de 5,

+1 si no té cap mutació, cibernètic o robot.
+2 si no té cap superpoder, habilitat psiònica o màgica.
- 1 per cada superhabilitat major, i
- 0,5 per cada superhabilitat menor (arrodonint cap avall).

Usant la determinació 

Es poden fer servir punts de determinació per aconseguir els següents beneficis. Per gastar punts de determinació sempre cal relacionar el benefici a aconseguir amb l’aspecte invocat i aquest, al seu torn, amb la situació dramàtica adient.

Esforçar-se: el personatge guanya un +4 o un +20% a la seva tirada.

Concentrar-se: el personatge pot fer servir una habilitat o poder relacionat amb l’aspecte en comptes de l’habilitat “normal” per aquella tasca concreta.

Recuperar-se: dins el combat, el personatge recupera HP/SDC igual al seu PE. Fora de combat segueix les regles normals de curació.

Retcon: el jugador pot “omplir” o “definir” l’escena amb nous detalls, sempre que no contradigui allò especificat anteriorment. Normalment relacionat amb una identitat o un sobrenom.

Efectes: el personatge pot activar els seus poders/habilitats per aconseguir nous efectes o aplicacions d'aquests no definits en llur descripció però que hi tenen a veure. Normalment s'activen amb la invocació d'una frase típica o un sobrenom. Una vegada activat, el DJ pot forçar l'efecte per generar conseqüències no previstes pel personatge, d'aquesta manera fent que l’efecte resulti gratuït (sempre que sigui acceptat), però amb conseqüències inesperades.

Guanyant determinació

Es guanya determinació forçant els aspectes. Es poden rebutjar els forçats però s’ha de pagar un punt de determinació per fer-ho.

També es guanyen punts de determinació si es segueixen els cànons del gènere, es fan accions heroiques o es fa passar una bona estona a la taula.

Després de cada aventura, si els punts de determinació són menors que la determinació inicial del personatge, s’en guanyen tants fins arribar a aquesta.

Aspectes i poders

- Els poders de copia (Mimicry, etc.), no afecten als aspectes.
- Cure Insanity (poder psiònic), pot eliminar un adversitat personal mental. El jugador escollirà llavors un nou aspecte (relacionat amb la cura).
- Empathic transmission, Hypnotic suggestion, Insert Memory, Bio-Alteration (PU1), Psycosomatic disease (PU1) (tots poders psiònics) atorguen també una adversitat relacionada amb l’efecte del poder que pot ser forçada.
- Mind wipe o Steal Memory (PU1) (poders psionics) poden esborrar també determinats aspectes, o al menys el record de la tinença d'aquests. Per exemple, el PJ no recorda alguna de les seves connexions, tot i que no les a perdut realment.
- Charismatic aura (conjur) o Personal recognition (Poder; PU2) atorga temporalment una qualitat adient al seu efecte.
- Criminal intuition (PU1), Danger Sense (PU1), Heigtened Sense of Awareness (PU1) o Motion Detection (PU1), poden evitar un forçat d'enemic sense haver de pagar per rebutjar-lo. Tanmateix, tampoc es guanya el punt de determinació.

dijous, 15 de novembre del 2012

Els més venuts

Quin són els jocs més venuts? Llevat algunes excepcions, la política editorial habitual és la de manca de transparència, combinat amb la falta d'un gremi que aglutini els venedors es fa difícil saber-ho del cert.

Tanmateix, des de fa quatre anys el portal/revista friki americana ICv2 intenta recopilar aquesta informació contactant amb venedors, distribuïdors i editorials. El resultat el publica en forma de top 5.

En aquest top les primeres posicions estan copades pràcticament sempre per els mateixos jocs. He fet un càlcul d'aparicions i posicions per veure quin són, a grosso modo, els més venuts durant aquest quatre anys i el resultat és:

Top vendes 2008-2012
1. Dungeons and Dragons - Wizards of the Coast (72)
2. Pathfinder - Paizo Publishing (56)
3. Warhammer 40k - Fantasy Flight Games (36)
4. Dragon Age - Green Ronin Publishing (15)
5. World of Darkness - White Wolf (13)
6. Warhammer Fantasy RPG - Fantasy Flight Games (12)
7. Shadowrun - Catalyst Lab Games (9)
8. Song of Ice and Fire - Green Ronin Publishing (4)
9. Mutants and Masterminds, inc. DC - Green Ronin Publishing (2)
9. Star Wars - Wizards of the Coast (2)
11. Dresden Files - Evil Hat (1)
11. The One Ring - Cubicle 7 (1)
11. Marvel Heroic Roleplaying - Margaret Weis Productions (1)
11. Dungeon Crawl Classics - Goodman Games (1)

Aquestes són els dades per trimestres com apareixen a ICv2:

Tardor 2008

1. Dungeons and Dragons - Wizards of the Coast
2. Warhammer 40K: Dark Heresy - Fantasy Flight Games
3. World of Darkness - White Wolf
4. Shadowrun - Catalyst Lab Games
5. Pathfinder - Paizo Publishing

Hivern 2009
1. Dungeons and Dragons - Wizards of the Coast
2. Warhammer 40k: Dark Heresy - Fantasy Flight Games
3. World of Darkness - White Wolf Publishing
4. Star Wars - Wizards of the Coast
5. Shadowrun - Catalyst Game Labs

Primavera 2009
1. Dungeons and Dragons - Wizards of the Coast
2. Warhammer 40k: Dark Heresy - Fantasy Flight Games
3. World of Darkness - White Wolf Publishing
4. Song of Ice and Fire - Green Ronin Publishing
5. Shadowrun - Catalyst Game Labs

Estiu 2009
1. Dungeons and Dragons - Wizards of the Coast
2. Pathfinder - Paizo Publishing
3. World of Darkness - White Wolf Publishing
4. Song of Ice and Fire - Green Ronin Publishing
5. Shadowrun - Catalyst Game Labs

Tardor 2009
1. Dungeons and Dragons - Wizards of the Coast
2. Pathfinder - Paizo Publishing
3. Warhammer Fantasy RPG - Fantasy Flight Games
4. Rogue Trader/Dark Heresy - Fantasy Flight Games
5. World of Darkness - White Wolf/CCP

Hivern 2010
1. Dungeons & Dragons - Wizards of the Coast
2. Pathfinder - Paizo Publishing
3. Warhammer Fantasy Roleplay - Fantasy Flight Games
4. Rogue Trader/Dark Heresy - Fantasy Flight Games
5. Dragon Age - Green Ronin Publishing

Primavera 2010
1. Dungeons & Dragons - Wizards of the Coast
2. Pathfinder - Paizo Publishing
3. Warhammer Fantasy Roleplay - Fantasy Flight Games
4. ShadowRun - Catlyst Game Labs
5. Rogue Trader/Dark Heresy - Fantasy Flight Games

Estiu 2010
1. (Tie) Dungeons & Dragons - Wizards of the Coast
1. (Tie) - Pathfinder - Paizo Publishing
3. Warhammer Fantasy - Fantasy Flight Games
4. Dark Heresy/Rogue Trader - Fantasy Flight Games
5. Dresden Files - Evil Hat

Tardor 2010
1. Dungeons & Dragons - Wizards of the Coast
2. Pathfinder - Paizo Publishing
3. Dark Heresy/Rogue Trader/Deathwatch - Fantasy Flight Games
4. Dragon Age - Green Ronin Publishing
5. Mutants and Masterminds, inc. DC - Green Ronin Publishing

Hivern 2011
1. Dungeons & Dragons - Wizards of the Coast
2. Pathfinder - Paizo Publishing
3. Dark Heresy/Rogue Trader/Deathwatch - Fantasy Flight Games
4. Dragon Age - Green Ronin Publishing
5. Mutants and Masterminds, inc. DC - Green Ronin Publishing

Primavera 2011
1. Pathfinder - Paizo Publishing
2. Dungeons & Dragons - Wizards of the Coast
3. Dark Heresy/Rogue Trader/Deathwatch - Fantasy Flight Games
4. Dragon Age - Green Ronin Publishing
5. Shadowrun - Catalyst Game Labs

Estiu 2011
1. Pathfinder - Paizo Publishing
2. Dungeons & Dragons - Wizards of the Coast
3. Dark Heresy/Rogue Trader/Deathwatch - Fantasy Flight Games
4. Dragon Age - Green Ronin Publishing
5. Shadowrun - Catalyst Game Labs

Tardor 2011
1. Pathfinder - Paizo Publishing
2. Dungeons & Dragons - Wizards of the Coast
3. Dark Heresy/Rogue Trader/Deathwatch - Fantasy Flight Games
4. Dragon Age - Green Ronin Publishing
5. The One Ring - Cubicle 7

Primavera 2012
1. Pathfinder - Paizo Publishing
2. Dungeons & Dragons - Wizards of the Coast
3. Dark Heresy/Rogue Trader/Deathwatch - Fantasy Flight Games
4. Dragon Age - Green Ronin Publishing
5. Marvel Heroic Roleplaying - Margaret Weis Productions

Estiu 2012
1. Pathfinder - Paizo Publishing
2. Dungeons & Dragons - Wizards of the Coast
3. Dark Heresy/Rogue Trader/Deathwatch - Fantasy Flight Games
4. Dragon Age - Green Ronin Publishing
5. Dungeon Crawl Classics - Goodman Games

dimecres, 7 de novembre del 2012

Hemrod

Enceto ofensiva Heroes Unlimited, penjant alguns personatges que vaig creant per provar-lo.


Hemrod, fireman wielder of the Asgardian Axe

Power category: Asgardian Ancient Weapons Master Dwarf (Powers Unlimited 3 pg. 90, Rifts CB2 pg. 166)
Alignment: Good (Scrupulous)
Occupation: Firefighter
Attributes: I.Q. 11, M.E. 19, M.A. 12, P.S. 49 (Superhuman), P.P. 17, P.E. 19, P.B. 11, Spd 22 (24 km/h)
Can carry 4,410 kg and lift 6,615 kg
Hit Points: 25
S.D.C.: 115
P.P.E.: 19
I.S.P.: 46
Horror factor: None normally, 10 if their supernatural nature is revealed.
Height: 1.18 m Weight: 90 kg
Natural Abilities: Nightvision 27.4 m (can see in total darkness). Impervious to cold. Superhuman strength.
Special abilities: Expert in recognizing weapon quality (ancient weapons) 60%, Craft weapons 84%, Melee Weapons expertise: Weapon master (Bonuses with Melee weapons already factored; knows all melee WP), Paired Weapons, Resist disarm attack (½  opponent’s bonuses to disarm and opponents without a disarm bonus fails unless a natural 19 or 20 roll), Parry projectile bonus (-2 parry throwing weapons and -6 parry bullets or energy attacks), Disabling strike (½  damage but victim loses initiative, 2 melee actions, 33% drop holding weapon and attacker gets a free shot at him. Any attack just after Disabling strike are defended with ½ parry and dodge bonuses).
Skills: H2H Martial Arts, Recognize weapon quality (ancient weapons) 60%, Craft weapons 84%, Dwarven language 98%, Dragonese/Elven 98%, Old Norse 98%, Running, Climbing 60%, Military Etiquette 55%, Radio: Basic 65%, Automotive mechanics 40%, Aircraft mechanics 40%, Basic electrònics 45%, Weapons engineer 40%, Mechanical engineering  35%, Wilderness survival 30%, Prowl 25%, Bodybuilding, Firefighting 30%, Computer operation 50%, Computer programming 40%, Truck 40%.
Combat: 4 (6 with melee weapons)
Bonuses:  +6 vs. Horror factor, +2 vs. psionic attack, +2 vs. Insanity, +8% vs. coma/death, +2 vs. magic/poison.
Basic: +1 strike, +1 parry, +1 dodge, +3 roll, +2 initiative, +3 pull punch.
With Any Melee Weapon: +2 strike, +1 parry, +3 disarm, +6 pull punch (no damage or 1 to half damage)
Paired Weapons (Battle axe): +2 strike, +4 parry, +4 disarm, +6 pull punch (no damage or 1 to half damage)
W/ Dwarfs Batlle-Axe: +3 strike, +5 parry, +4 disarm, +6 pull punch (no damage or 1 to half damage)
Damage: (+34 S.D.C. H2H damage)
Battle Axe 3D6
Body flip/throw: 1D6 SDC (loses initiative and one attack).
Punch 1D6
Equipment: Workshop at the fire-brigade basement, Dwarfs Battle-Axe (3D6 S.D.C. damage, wielder’s get ½ damage from fire and heat, +1 strike/parry, returns when thrown) , 1000$, full-face gas mask, helmet, firefighter flame-resistant uniform.
Background: Hemrod was a weapon master among the dwarves of Asgard. His pride was such that he dared to defy Odin himself in a singular combat. Of course, Hemrod expertise was not enough for the father God, who exiled him to Earth as a punishment. He landed Earth as a fireball from the sky and burned a building to ashes killing a family in the accident. When the fire brigade arrived, they found him naked and unconscious with an axe in his hand (his magical dwarf axe helped him). Unknown from the truth, they thought Hemrod was trying to help. Hermod, hunted by his own shame and fault, played the amnesic card with the fire brigade, which adopted him. Now, Hermod tries to expiate his sins working as a fireman.
Disposition: Once proud and haughty, Hemrod has become a respected piece of the society. He is friendly and brave. Always trying to help to his mates. His mechanic skills serves the fire brigade well and he is very accepted in it. Although, Hemrod hides the secret of his true origin and special abilities, always fearing to be uncovered. He always keeps his axe near him “it brought me luck” -always says to those who ask.

dilluns, 5 de novembre del 2012

Premi CalaPopa 2011

A principi d'any vaig anunciar els nominats als premis CalaPopa 2011. Aquest any l'elecció ha estat difícil, ja que hi ha diversos productes que un cop llegits m'han interessat i que si tingués temps m'agradaria provar de jugar, com Kingdom of Nothing, Bulldogs, Do, Perfect, Technoir..., a part de Burning Wheel que conec prou bé.

Però finalment, després d'una intensa reunió amb mi mateix he decidit que el millor joc del 2011 i per tant mereixedor del premi CalaPopa és:


Microscope, per mostrar una forma senzilla, elegant i innovadora de jugar a rol i crear un marc històric coherent. Genial!


I els finalistes són:


Ex aequo per el Anillo único i Macabre Tales: per haver adaptat una ficció (Tolkien i Lovecraft) intentant no només que es jugui a rol en aquella ambientació, sinó que a més que es generin històries semblants a les emulades amb tècniques específiques.

diumenge, 14 d’octubre del 2012

Qualitat feta aquí mateix!

Quasi sense voler-ho m'he trobat que en els darrers 6 mesos han sorgit diferents iniciatives en el món roler espanyol que m'han convençut a comprar nous jocs.

Val a dir que si ho he fet ha sigut a partir de dos grans motius:
  1. la opció de comprar directament el pdf a un preu més que raonable. Pagar de 4 a 8 euros per un llibre en pdf em sembla una oferta inmillorable. Una manera de fer difusió del material que un produeix i una competència directa a productes extrangers (on els pdf són MOLT més cars)
  2. Els jocs tenien una relació qualitat - preu indubtablement bona. No estic parlant de comprar un pdf per quedar bé o per fer-me el solidari. Estic parlant de productes ben acabats i amb possibilitats de jugar-los algun dia.
Els jocs que m'he comprat són:


Arcana Mundi
Un joc ambientat a la Roma imperial. M'he comprat el manual bàsic, el Libro de la Oscuridad i el Libro de la Penumbra. Un joc molt ben editat, amb dibuixos de bona qualitat. El vaig comprar amb l'interès de tenir una bona ambientació en l'època romana i no descarto fer-lo servir.



Heroes
Es tracta de la primera traducció complerta del FATE a l'espanyol. Un sistema que m'interessa molt en una ambientació/implementació molt senzilla però efectiva.



Aventuras en la Marca del Este
No cal dir res que no sapigueu sobre aquest clàssic contemporani del rol espanyol. Un retroclon fantàstic amb un nivell gràfic espectacular. Dubto que hi jugui mai, però fa goig veure que des d'un grup d'aficionats es pot arribar a treure un producte de primera línea.



La Mirada del Centinela
Un joc amb una maquetació i apartat gràfic ESPECTACULAR. HA trigat molt en sortir, però ja el tenim aquí. Superherois sense gaire pirotecnia (més Batman que X-Men) amb un sistema de joc molt interessant basat en el FATE. Una altra bona adquisició.



La Puerta de Ishtar
I per últim, però no menys important La Puerta de Ishtar, un enrome projecte que té molts elements interessants: és l'èxit més gran de crowdfunding en el panorama roler espanyol, fa una proposta temàtica molt novedosa i interessant i incorpora molts elements mecànics de jocs independents a una base més tradicional.

divendres, 14 de setembre del 2012

Els últims 10 millors d'en Bàrdic

Finalitzada la campanya de Rifts (Llocs encantats) hem tornat a votar i a actualitzar la llista dels 10 millors, aquí n'expliquem el mètode.

Aquest serà el darrer top 10 amb en Bàrdic, que ha emigrat al Penedès (trobarem a faltar el teu somriure...), la seva baixa la suplert en Txus, tornat del seu "exili" al país basc.

A la actualització de mitjans del 2012 vam tenir en compte els següents jocs: Sistema Solar, Mouse Guard, Burning Wheel, El Anillo único, Unknown Armies, Marvel Heroics, Icons, La Crida de Cthulhu, Prime Time Adventures, Tità i fills, Cthulhu tenebrós, Dresden Files, Summerland, Savage Worlds, Món de Monstres, Palladium Fantasy, Agon. En aquesta actualització cauen els set darrers i hem tingut en compte aquest jocs nous: A Taste For Murder, Mortal Coil, El rastro de Cthulhu, "Sistema interactiu", Barbarians of Lemuria, 13th Age, Rifts.

I aquest és el nou top 10!

1. Sistema Solar 8.13
2. El Anillo único 7.19
3. Burning Wheel 6.95

4. Mouse Guard 6.80
5. Rifts 6.02
6. Marvel Heroics 5.94
7. Barbarians of Lemuria 5.31
8. Unknown Armies 5.23
9. El rastro de Cthulhu 4.75
10. Icons 4.92

El primer segueix intocable, però hi ha hagut novetat en el top 3, El Anillo único ha saltat al segon lloc, desbancant Mouse Guard fins el 4. Dels nous jocs provats han entrat a la llista: El rastro de Cthulhu , Barbarians of Lemuria i Rifts (directament al 5!). I del top 10 n'han caigut: Tità i fills, Prime Time Adventures i La crida de Cthulhu.


Anem a veure les puntuacions individuals (els seus deu millors més els puntuats de la darrera fornada):

MobuttuDarrer Bàrdic 2012Mitjans 2012Finals 2011
Rifts30 (9,06)--
Sistema Solar26 (7,81)27 (8,13)29 (8,75)
Burning Wheel26 (7,81)27 (8,13)28 (8,44)
El Anillo único 26 (7,81)24 (7,19)-
Marvel Heroics25 (7,50)18 (5,31) -
Barbarians of Lemuria25 (7,50)--
Icons23 (6,88)23 (6,88)24 (7,19)
Mouse Guard21 (6,25)25 (7,50)26 (7,35)
Prime Time Adventures20 (5,94)17 (5)21 (6,25)
Summerland-19 (5,63)20 (5,94)
13th Age15 (4,38)--
El rastro de Cthulhu12 (3,44) --
Tità i fills11 (3,12)17 (5) 19 (5,63)
Unknown Armies9 (2,50)10 (2,81)12 (3,44)
A Taste for Murder5 (1,25)--
Sistema interactiu5 (1,25)--
La crida de Cthulhu4 (0,94)--

Calapopa/nyarla59Darrer Bàrdic 2012Mitjans 2012Finals 2011
Prime Time Adventures33 (10)33 (10)33 (10)
Sistema Solar31 (9,38)30 (9,06)30 (9,06)
Mouse Guard27 (8,12) 24 (7,19)24 (7,19)
Burning Wheel25 (7,50)23 (6,88)23 (7,86)
Unknown Armies24 (7,19)24 (7,19) 24 (7,19)
A Taste for Murder24 (7,19)--
Summerland-24 (7,19) 23 (7,86)
Cthulhu tenebrós-22 (6,56) 22 (6,56)
Tità i fills20 (5,94)24 (7,19) 24 (7,19)
El Anillo único18 (5,31)13 (3,75)-
La Crida de Cthulhu17 (5)19 (5,63)19 (5,63)
Barbarians of Lemuria15 (4,38)--
El rastro de Cthulhu12 (3,44)--
Sistema interactiu9 (2,50)--
Marvel Heroics9 (2,50)12 (3,44)-
Mortal Coils7 (1,88)--
Icons6 (1,56)6 (1,56)6 (1,56)
13th Age6 (1,56)--
Rifts6 (1,56)--

MenécratesDarrer Bàrdic 2012Mitjans 2012Finals 2011
Burning Wheel33 (10)32 (9,69)32 (9,69)
Mouse Guard29 (8,75)30 (9,06)32 (9,69)
Rifts26 (7,81)--
El Anillo único25 (7,50)26 (7,81) -
Marvel Heroics24 (7,19)22 (6,56)-
Dresden Files-24 (7,19)26 (7,35)
Sistema Solar23 (6,89)28 (8,44)26 (7,35)
Barbarians of Lemuria22 (6,56) --
13th Age22 (6,56) --
Món de Monstres-19 (5,63) 23 (7,86)
Icons16 (4,69)23 (6,88)26 (7,35)
El rastro de Cthulhu16 (4,69) --
Tità i fills13 (3,75)19 (5,63) 21 (6,25)
La Crida de Cthulhu10 (2,81)12 (3,44)16 (4,69)
Unknown Armies9 (2,81)15 (4,38)20 (5,94)
Mortal Coil9 (2,81)--
Prime Time Adventures8 (2,19)14 (4,06)18 (6,07)
A Taste for Murder3 (0,62)--
"Sistema interactiu"1 (0)--

BàrdicDarrer Bàrdic 2012Mitjans 2012Finals 2011
La Crida de Cthulhu33 (10)31 (9,38)31 (9,38)
Unknown Armies29 (8,75)31 (9,38)31 (9,38)
Sistema Solar28 (8,44)29 (8,75)30 (9,06)
El rastro de Cthulhu28 (8,44)--
El Anillo único27 (8,13)27 (8,13)-
Savage Worlds-27 (8,13)28 (8,44)
Icons22 (6,56)21 (6,56) 23 (7,86)
Marvel Heroics22 (6,56)21 (6,56)-
Cthulhu tenebrós-20 (5,94) 24 (8,21)
Rifts19 (5,63)--
A Taste For Murder15 (4,38)--
Mouse Guard14 (4,06)14 (4,06) 19 (5,63)
13th Age11 (3,13)--
Barbarians of Lemuria10 (2,81)--
Burning Wheel9 (2,50)11 (3,13)16 (4,69)
Tità i fills7 (1,88)5 (1,25) 9 (2,86)
Mortal Coil7 (1,88)--
"Sistema interactiu"5 (1,25)--

Curiós també és comparar els 5 millors de cadascú, en el darrer recompte vam veure que el nostre jugador més "centrat" era en Mobuttu, seguit de Menécrates i Calapopa i finalment d'en Bàrdic, el més "descentrat". En el recompte actual, la cosa queda si fa no fa igual, tot l'entrada de Rifts.


MitjanaMobuttuCalapopa/nyarla59MenécratesBàrdic
Sistema SolarRiftsPrime Time Adv.Burning WheelLa Crida de Cthulhu
El anillo únicoEl anillo únicoSistema SolarMouse GuardUnknown Armies
Burning WheelBurning WheelMouse GuardRiftsSistema solar
Mouse GuardSistema SolarBurning WheelEl anillo únicoEl rastro de Cthulhu
RiftsMarvel HeroicsUnknown ArmiesDresden FilesEl anillo único

dimecres, 5 de setembre del 2012

Phan Pó

Aquest és un personatge de prova per veure com casen l'After the Bomb i el Ninjas&Superspies de Palladium Books.

Alligator Comando Mercenary (nivell 1)

IQ: 14  ME: 14  MA: 15  PS: 37  PP: 18  PE: 27  PB: 13  SPD: 36

+16% contra coma, mort i toxines.

HP: 31 SDC: 79  CHI: 27  NAR: 9

Mida: 12 (125 kg; 180 cm)
Edat: 29
Alineament: Depravat (maligne)

Característiques humanes: Mans completes, completament bípede, parla completa i aparença parcial.
Armes naturals: Urpes (1d4).
Poders animals mutants: Armadura natural lleugera (NAR: 9), Bursada predatòria (+2 init, +2/+1 els dos primers atacs inicials).
Desavantatges vestigials: Cervell de rèptil (depredador), cua vestigial (-5  a sigil i amagar-se), dieta (carnívor).

Habilitats - Programes d'habilitats: Militar: bàsic; Militar: infanteria avançada; Militar: Intel·ligència - falsa identitat: pilot d'avió; Bàsic: pilot avançat; Espionatge: guardaespatlles/assassí - falsa identitat: mercenari).

Idiomes: Vietnamita (Parlat - Llegit i Escrit).
Comunicacions: Criptografia 40%, Sistemes òptics 55%, Radio: comunicacions bàsiques 60%, Radio: equipament d'emmascarament 45%, Sistemes de vigilància 55%.
Informàtica: Informàtica (usuari) 45%.
Electrònica: Electrònica bàsica 40%.
Espionatge: Detectar emboscades 50%, Detectar amagatalls 45%, Disfressar-se 50%, Escapisme 35%, Falsificació 35%, Interrogació 50%, Navegació terrestre 50%, Tecnologia de "microinformació" 50%,  Obrir panys 25%, Tirador (+3 a tocar amb un rifle de tirador), Supervivència a la natura 40%, Rastrejar 40%.
Mecànica: Mecànica d'automòbils 40%.
Militar: Demolicions 75%, Instal·lar explosius 65%, Intel·ligència militar 54%.
Físiques: Còrrer, Sigil 46%, Gimnàstica (Equilibri 50%, Escalar amb corda 70%, Tombarella enrere 70%, Sigil 30%), Nedar 50% (111 m/torn durant 27 torns), Atletisme, Escalar 60%, Fer rappel 30%.
Pilotatge: Conduir automòbil 98/92%, Pilotar avions 85%, Navegació aèria 40%, Instruments de navegació 40%, Helicòpter bàsic 66%, Helicòpter de combat 58%, Llegir Sensors 45%.
Entrenament filosòfic: Taoisme 80%, Passar gana 54%.
Habilitat en armes: Rifle d'assalt automàtic, Llançagranades, Granades, Armes muntades en vehicles, Pistola (+1), Metralladora, Subfusell, Rifle (+1), Escopeta, Coltell (+1), Arc.

Combat:
Núm. atacs: 3

Cos a cos (Pao Pat Mei Leopard style Kung Fu) - Bonus al mal per PS: +22
Moviments d'escapada: +5 Rodar amb el cop/caiguda
Moviments d'atac: +2 Salt. Atac en salt (1,2 m amunt o 1,2 m en horitzonal + 0.6 m per nivell)
Moviments defensius bàsics: +5 Esquivar, +5 Parar, Parada automàtica.
Defenses avançades: Esquiva múltiple, Combinació Parada/Atac.
Atacs de mà (+3 a tocar): Cop de puny (1d4), Revers de la mà (1d4), Mà en urpa (1d6+1d4).
Atacs de cames bàsics (+3 a tocar): Coça (1d8), Escombrada (fa caure), Coça ràpida (1d6, en llocs estrets). Coça enrere (fa caure enemics que vinguin per darrera).
Atacs especials: Cop mortal (20 natural), Atac en salt, Combinació Atac/Parada, Placatge +1 (1d4)
Modificadors als atacs: Picar fluix, Estabornir, Crític amb un 20 natural.
Armes cos a cos: Coltell: +2 llançat, +3 tocar, +3 parada (1d6)

A distància:
Rifle d'assalt automàtic +1 [+4 tir apuntat] (AK-47 - 4d6)
Llançagranades +1 (especial)
Granades +1 (especial)
Armes muntades en vehicles +1 (7.62 - 7d6)
Pistola +2 (.45 Colt - 4d6)
Metralladora +1 (5.62 mm - 5d6)
Subfusell +1 (9 mm Uzi - 2d6)
Rifle +2 [+5 tir apuntat] (7.62 Sniping rifle - 5d6)
Escopeta +1 (4d6)
Arc: +1 tocar (2 fletxes per torn) (2d6)

Poders d'arts marcials:
Art del sigil - PiMi Hsing Tung: 50% a amargar-se en una zona inspeccionada. Jung Hua, 70% en amagar-se dins l'aigua. (cal restar-hi el penalitzador per la cua: -5%)
Chi Gung (2 Chi/torn) - NAR 13 armes de full, fletxes, foc i llançaflames.

Falses identitats:

Pilot d'avió: Acceptació: 70%, Localitzar a un amic: 30%, Descobriment accidental 15%.
Mercenari: Acceptació: 34%, Localitzar a un amic: 5%, Descobriment accidental 5%.

Contactes socials: 40% per reconèixer líders terroristes; 30% per reconèixer comandants de grups anti-terroristes. Mantenint-se molt discret només té un 2% de ser reconegut.


Diners: 10.500$
Ingressos: 750$/setmana.




Regles casolanes:
Característiques: tirades per ordre. 4d6 (agafant els millors 3 daus; els 1 es repeteixen; si els 3 millors daus sumen 16+ se suma directament el resultat del quart dau).
SDC: es pren l'SDC base segons la taula de mides de l'animal mutat de l'AtB; es descarta, per atnt, l'SDC base segons OCC del N&SS.
Mal cos a cos: el mal de les urpes se suma als atacs efectuats amb el Claw Attack.

dimarts, 28 d’agost del 2012

Coses que vull jugar

De tant en tant tinc ganes de recuperar jocs que es van quedar aparcats en el seu moment, o bé em venen al cap idees esbojarrades però que podrien tenir la seva gràcia. La llista que segueix és alguna de les propostes roleres que em faria gràcia provar:

- After de Bomb + Ninjas and Superspies. L'idea d'animals mutants antropomòrfics (cangurs, koalas, tigres, elefants...)  amb arts marcials avançades i ambientació "Bourne" o "James Bond", duu el concepte de les Tortugues Ninja a un altre nivell!

- Rifts: ISS. Ho explico aquí.

- Godlike. Un grup de soldats de la segona guerra mundial s'infiltren en una instal·lació militar secreta. Hi ha un accident. Què tenim? Soldats amb poders! [fent servir i adaptant l'aventura d'Unidad Beta de Nosolrol].

- Poti-poti superheroic. Jugar la mateixa aventura (Time of Crisis) amb els mateixos personatges adaptats a diferents sistemes a mesura que salten de dimensió.

Us interessa? Teniu altres idees? Suggeriments?

dilluns, 13 d’agost del 2012

Capes, caputxes i vils roïns

No és la primera vegada que dic en aquesta plaça que m'encanten els còmics de super-herois, i que sempre vaig buscant nous jocs de rol que emulin el gènere. Serà aquesta la definitiva?


El cert és que per les ressenyes que he llegit té molt bona pinta.

Properament més informació en aquest bat-canal...Blam! Crash! Splof!

divendres, 6 de juliol del 2012

13th Age - notes d'un playtest




Una de les virtuts que tenim com a grup és que no ens fa por provar coses noves. I a vegades ens atrevim amb coses que encara estan per estrenar!

De les editorials que segueixo, Pelgrane Press és la que ofereix més possibilitats de playtesting. I quan vaig veure que proposaven provar el darrer joc de Jonathan Tweet, el creador entre altres de Ars Magica, Over the Edge i la 3ª edició del D&D, no vaig dubtar en apuntar-nos-hi.

El 13th Age vol ser una “carta d’amor” als jocs de sempre, als tradicionals jocs d’exploració de cataus i fantasia medieval. El joc es basa en la mecànica habitual dels jocs basants en el D&D (en especial barrejant coses de la 3ª i la 4ª edició( amb tocs més innovadors basats en les jocs més moderns o “indies”. Amb aquesta presentació ens hi vam llençar de cap.

La creació de personatge es fa a partir de les races i classes habituals. Cada raça i classe aporta uns poders/aptituds especials, que funcionen seguint la dinàmica del D&D4.

Una de les coses que difereixen és les habilitats. El joc no té llista d’habilitats. Quan crees el personatge distribueixes uns punts entre els Rerafons. Els rerafons són descripcions àmplies d’aprenentatges, sabers i habilitats del personatge. A la hora de saber si un personatge supera una dificultat, només ha de tirar un d20 i sumar-hi el rerafons que sigui més adequat i veure si supera la dificultat (que sol ser 15). Així un personatge amb els rerafons de Tribu de bàrbars de les montanyes +3, Lladre de temples+1 i Mercenari+2, si es trobés amb què vol escalar una muntanya segurament faria servir el rerafons de Bàrbar, si es vol infiltrar a una casa el de Lladre i si vol intimidar a un mercader el de Mercenari. Aquesta és una idea que durant la creació i les partides que vam fer va resultar molt bona. Tant que vam suggerir que el modificador de rerafons també servís per a certs tirs de salvació.

Una altra cosa nova que ens va agradar molt és Allò Únic. Cada personatge té quelcom que el fa únic. Es tracta d’un descriptor que NO té efectes mecànics durant el joc (és a dir, no dóna ni bonus ni cap poder nou ni res similar) però que serveix moltíssim per a definir el personatge i donar-li un toc molt personal. En el nostre grup van sortir idees brillants: un semiorc de qui sempre s’enamoren totes les fèmines; un braç de ferro forjat pel Drac Daurat pel guerrer nan, un mag halfling que és el darrer deixeble viu d’una línia de mags; un semielf sobre qui la Reina Elfa té una extranya predilecció… Una manera de donar protagonisme als PJs i també de construir entre tots l’ambientació. Alhora una eina pel director de joc per a crear les aventures i les campanyes.

L’altra innovació és les regles de les Icones. Les Icones representen aquells personatges i criatures més importants de l’ambientació. Per exemple: l’Emperador, el Drac Daurat Gegantí que evita que el Mal entri a la terra, el Rei Lich cabdill dels mortvivents, la Reina Elfa…. Tots els personatges tenen vincles amb algunes de les Icones. Els vincles poden ser positius, negatius o complicats i venen a definir la relació que el personatge té amb el món i els poders que hi operen. Així si un personatge té relació positiva amb l’Arximag, pot ser membre de la seva acadèmia, haver estudiat amb algun dels grans mags…. Si algú té relació negativa amb el Gran Cabdill Orc pot ser per què hagi lluitat contra la seva horda, sigui un desertor del seu exèrcit… El joc incorpora una mecànica per saber si les Icones i les relacions que cada personatge hi té són efectives durant el joc. Cada PJ té uns quants punts (3) a repartir en les seves relacions amb les icones. Cada punt representa 1d6 que podràs tirar quan vulguis fer entrar la relació en joc. Si surt un 6, la relació funciona al teu favor com proposes. Si surt un 5 la relació funciona com proposes, però amb un “gir” inesperat. Un exemple: el clergue del grup té una relació positiva de 2 punts amb la Gran Sacerdotessa (Icona dels poders divins al món), el grup arriba a un temple i vol accés a la biblioteca sagrada. El clergue s’avança i diu “Segurament conec al sacerdot bibliotecari”, tira els dos d6 per veure si això és cert. Que surt un 6: és cert, i tenen accés. Que surten dos 6s, gran èxit, no només és cert sinó que a més el sacerdot bibliotecari guarda gran record de l’època que van estar plegats. Si surt un 5, el clergue podrà tenir accés, però segurament el sacerdot bibliotecari li demanarà quelcom a canvi, o caldrà seguir la tradició de fer penitència tota la nit per accedir a la biblioteca…

Aquesta mecànica ens va agradar al llegir-la, però a la pràctica no ens va acabar de convèncer i en vam proposar una millora, que s’ajusta (a més) a l’estil de tirades de tot el joc.

When a player wants to summon a relationship resource spends a relationship point for an “automatic success”. Then he/she rolls to recharge it: 16+ recharges the spent point; 10-15 recharges it, but with a complication or unexpected results. Resource points are restored with a Heal up. Of course the expenditure of relationship points are subjected to the GM (or table) approval and it have to make sense in the fiction.

Responent a la pregunta de què ens va semblar el joc: el joc ens va agradar. És una versió lleugera i àgil del D&D3 amb coses de la 4ª edició. Ens va agradar molt el tema dels rerafons i en general el joc va ser fluïd.

Sobre si el comprarem… aquest és un altre tema. Darrerament Pelgrane Press opta per uns manuals de molta qualitat, a color I carregats de bones il.lustracions. Això sempre encareix el preu final del producte I fa que un es plantegi si hi jugarà…

Podeu trobar el nostre qüestionari de feedback contestat a aquí.

Seguim!