Pàgines

dijous, 13 de desembre del 2012

Microscope

Aquest dimecres hem tingut l'oportunitat de provar Microscope, un joc de rol fractal de creació de grans històries. Hem constatat que és un joc perfecte per crear una ambientació i després jugar-la amb un altre sistema. I és el que vam fer, la setmana vinent començarem una nova campanya, aquest cop de ciència ficció i amb fate (fate 3 amb el sistema de creació de clusters de Diaspora), així que vam crear una història que en Menécrates (el master de fate) podrà aprofitar. Si ho vol, esclar.

A la partida érem quatre jugadors, en aproximadament tres hores de joc vam fer dues rondes i poc més. Personalment pensava que el joc avançaria més ràpid i tindríem temps de fer quatre rondes completes (una per jugador). El joc va fluir perfectament sense cap blanc (cap temps mort) ni tampoc no vaig tenir la sensació que les escenes de rol s'allarguessin, ni que ni hi hagués moltes. Fent un capmàs, crec que per fer una ronda completa amb tres jugadors són unes tres hores i amb quatre són unes cinc hores.

Anem doncs a explicar una mica com funciona el joc:

Un cop fet un petit resum del concepte de joc i les regles vam començar triant col·laborativament la situació global: El relat d'un imperi estel·lar. També de forma col·laborativa vam triar els períodes d'inici i final del relat.

Inici de l'expansió espacial
O
(Inici)

L'imperi es fragmenta
O
(Final)

Això s'escriu sobre paperets posats en vertical i es deixen de cantó sobre la taula. La rodoneta marca si aquell període és positiu o negatiu. És un cosa totalment subjectiva i cal explicar-ne el motius amb el propòsit de vestir la situació i aprofundir-hi. Durant el joc s'aniran afegint períodes que, com es evident, no podran anar per davant de l'inici ni per darrera del final.

Tot seguit es tria la paleta. Conceptes que els jugadors volen incloure en el joc, tot i que no són evidents (com la màgia en una ambientació de ciència ficció) i conceptes que els jugadors no volen incloure en el joc que seria evident que hi haurien de ser (com naus espacials en una ambientació de ciència ficció). Aquesta és la darrera fase del joc on es permeten els suggeriments i la discussió pactada. La resta de tries del joc són totalment individuals i no estan permesos els suggeriment ni les propostes. La nostra paleta va ser aquesta:
S'inclou: Tecnologia superior a la humana, holocaust genètic. No s'inclou: Alienígenes, viatges temporals o dimensionals.

La següent fase abans de començar el cicle normal de joc és que cada jugador afegeix un període o un esdeveniment. Els esdeveniments són fets més concrets dins un període i també han de marcar-se com a positius o negatius.

Un cop fet això comença el cicle de joc. El primer jugador és la lent i haurà de triar un focus, un tema que serà l'eix d'aquella ronda. Seguint l'ordre de la taula cadascú afegirà un període, un esdeveniment o un escena, llevat de la lent que en podrà afegir dos de lligats (un període i un esdeveniment a dins, o un esdeveniment i una escena a dins) i a més començarà i finalitzarà la ronda, podent doncs incloure entre 2 i 4 coses en joc.

Cada jugador col·locarà sobre la taula el període al lloc on vulgui, entre l'inici i el final, creant una fila. Els esdeveniment es marquen en paperets en horitzontal que es col·loquen sota un període concret creant una columna. I les escenes, en un paperet en vertical, es col·loquen sota un esdeveniment concret formant una pila. D'aquesta manera amb un sol cop d'ull a la taula veus tota la història que s'està generant.

Finalitzada la ronda el jugador de la dreta de la lent tria un llegat, alguna cosa que ha aparegut durant la darrera ronda i que considera interessant i afegeix un esdeveniment o una escena dictada relacionada amb aquell legat.

Es fa una repassada de la situació, és canvia de jugador lent i a fer una altra ronda. Aquest cicle no té final, es pot acabar quan es consideri o seguir indefinidament complicant i aprofundint en el relat.

I el rol on és? Es preguntaran alguns. Doncs a les escenes. El jugador lent, que introdueix l'escena, formula una pregunta (p.e. Com va descobrir la corporació el teorema de Letang?) Aquest jugador explica un mica el marc de l'escena i pot triar fins a dos personatges que vol que estiguin inclosos a l'escena i fins a dos que no vol que hi apareguin. La resta de jugadors trien personatge, o se n'inventen un. En rol lliure cadascú interpreta el seu personatge dient què fa, què diu i què veu fins que, a parer del jugador lent, la pregunta queda resposta. Però què passa si algun introdueix alguna cosa que algú altre no veu clara? Doncs que pots "empènyer" la narració i proposar una alternativa. Aquest conflicte creatiu es resol amb un divertit sistema de votació.
Finalment hi ha l'opció de fer una escena dictada i no rolar-la, senzillament explicant la seva resolució.

Anem a veure el relat resultant de la nostra sessió de joc:

Períodes: L'inici de l'expansió espacial (positiu), Neo-feudalisme (negatiu), La pandèmia de la corporació (positiu), La guerra dels tres imperis (negatiu), La fragmentació de l'imperi (negatiu).

L'inici de l'expansió espacial va permetre a la humanitat créixer i expandir-se per l'univers. Va ser possible a causa del descobriment del Teorema de Letang (esdeveniment positiu) que permetria la creació de forats de cuc cap altres galàxies. Com va descobrir la corporació "XY Org" el teorema de Letang? (escena positiva). Doncs van interceptar una balisa amb tota la informació després que la nau on viatjava el Dr. Gagarini i la seva becaria Letang fes el descobriment casualment i explotés. 

Després de l'expansió va seguir un període de pèrdua de llibertats anomenant neo-feudalisme. Durant el qual es va començar un nou calendari imperial (esdeveniment positiu, ja que va unificar l'imperi) i la Terra va perdre la capitalitat (esdeveniment negatiu, ja que va suposar perdre els orígens i els valors humans). Com va permetre el govern de la Terra perdre la capitalitat? (escena negativa). Doncs va ser una conxorxa de l'armada i les colònies que consideraven la terra una rèmora i que es va oficialitzar amb el trasllat de l'emperador a Ipsus-4. Però era voluntat de l'emperador marxar a Ipsus-4? (escena negativa). Doncs no, va ser segrestat per l'armada, de facto un cop d'estat militar.

Després del neo-feudalisme vingué un període anomenat la pandèmia de la corporació, que va posar fi al despotisme. L'inici va ser un vòrtex gènic terrani (esdeveniment positiu), però com es va originar el vòrtex gènic a la Terra? (escena positiva). Doncs a causa d'una combinació d'un virus mortal amb l'impacte a la superfície de la nau Aspirin, que contenia un projecte de reinici gènic de la corporació XY Org. El resultat va ser que la majoria de la població va morir i els supervivents es van convertir en mutants sobrehumans. Però, com es va escampar l'epidèmia fora de la Terra (escena negativa). Doncs en un negociació entre el líder mutant i el president de la federació per l'alliberament d'un mutant fugitiu capturat, la situació es va complicar fent que el president, per salvar la seva vida, iniciés la contaminació i escampés el virus per la galàxia. Posteriorment hi hagué la Guerra del Recursos (esdeveniment negatiu) entre els mutants i els normals. Però qui va guanyar la batalla decisiva de la guerra? (escena positiva). La guanyen a la Terra els normals amb el desenvolupament d'un procediment de regressió gènica (desmutant els mutants). Posteriorment es repobla la Terra (esdeveniment positiu), tanmateix el vòrtex gènic i la pandèmia encara hi eren actius, fent que la nova població també mutés. Això va permetre, però, que els mutants descobrissin la cura de pandèmia (esdeveniment positiu). Com van guanyar poder els mutants? (escena negativa), doncs venent la cura per tots els sistemes, tanmateix en les negociacions els defensors de Gaia (uns terroristes que consideren la humanitat el veritable virus i volen eliminar-la) provoquen un atac que és malinterpretat i suposa l'inici de les tensions i la formació de tres faccions: els mutants, la federació i els aborígens (antics colons nacionalistes).

El que ens porta a un nou període, la guerra dels tres imperis (les tres faccions). Que va començar amb un revolta mutant encapçalada per l'antic president de la federació mutat (esdeveniment positiu). Per sort la Terra va deixar de ser un vòrtex gènic generador de mutants (esdeveniment positiu). Però qui va provocar-ho? (escena negativa), doncs va la corporació XY Org, que va aconseguir tornar a terraformar la Terra i va instal·lar-hi la seva base. Tanmateix, les rutes de salt cap a la Terra van desaparèixer de cop (esdeveniment positiu), però qui va provocar-ho? (escena positiva), doncs els mutants van desplaçar el planeta autoaïllant-se irats contra la XY Org i la incapacitat de convivència amb els normals.

El darrer període és la fragmentació de l'imperi, en el qual no vam crear cap esdeveniment. I això és per ara tot el que es coneix de la història passada de l'imperi, encara hi ha molt buits per omplir que donarien per una altra sessió. 





En conclusió, un joc perfecte per a un dia perdut, o encara millor, perfecte per generar un rerefons per a una campanya d'una forma divertida i resolutiva.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada