Pàgines

dilluns, 16 de març del 2009

Dark Heresy: la meva ressenya


El món de Warhammer sempre ha estat en el meu Olimp particular dels jocs de rol.... la força de les imatges, figuretes i llibres de l'univers dissenyat per Games workshop sempre m'ha encantat.
A part, quan va sortir el Warhammer Fantasy Roleplaying Game vam tenir la oportunitat de jugar a un joc gamberro, irònic, amb fortes dosis d'humor negre.... ideal!

La Campanya Imperial és una imatge grabada a foc a la meva retina rolera. Ens faltava, però, l'adaptació de l'ambientació futurista de Games Workshop als jocs de rol: i aquí la tenim!

Dark Heresy és el primer d'una trilogia de manuals de rol que pretenen oferir la possibilitat de jugar a rol dins l'univers de Warhammer 40.000, un background gòtic, carregat i ple d'acció. La segona part de la trilogia (Rogue Trader) es presentarà a les GenCon 2009 i la tercera part (sense títol ni data anunciats) promet ser sobre Space Marines!



QUÈ ÉS?

Aquesta primera entrega de la trilogia es centre en l'activitat de la Inquisició, la institució que vetlla que els milions de móns sota el poder de l'Emperador no caiguin sota les urpes del Caos o la decadència humana.

Ens trobem davant d'un producte molt actual, amb un disseny gràfic i una línea artística IMPRESSIONANT (els dibuixos que il.lustren el post són del manual). Es tracta d'un joc de rol a l'estil més mainstream que et puguis imaginar. Forjat sobre les idees preconcebudes de l'escola rolera old-school.

Aquest joc està publicat en anglès per Fantasy Flight Games (tot i que en el seu orígen el va treure una casa anomenada Black Industries) i sortirà una versió traduïda al castellà aquesta primavera, a càrrec d'Edge Entertainment.


En les aventures del Dark Heresy els jugadors interpretaran a un grup d'Acòlits al servei d'un Inquisidor. Com a tals seran enviats en missions d'investigació, interrogatori, captura, execució i/o purga de mutants, cultistes, criminals.... a primera vista sembla que el joc de Dark Heresy té una base investigativa (cosa que a mesura que avances en la lectura vas veient que no és real).

Trencant la tradició de les Carreres amb la que s'estructura els tipus de personatges al seu homòleg de Fantasia Medieval, aquí no hi ha llistes de carreres per les quals van passant els personatges per anar configurant el seu propi historial. Aquí, a l'estil més D&D hi ha 8 paths a escollir:
  • Adept: l'erudit, especialista en coneixements
  • Arbitrator: el policia, especialista en seguretat
  • Assassin: l'assassí, especialista en infiltració i eliminació selectiva
  • Cleric: el clergue, especialista religiós i en dots d'oratòria
  • Guardsman: el soldat
  • Imperial Psyker: el dotat amb poder psiònics
  • Scum: el personatge amb coneixement dels baixos fons
  • Tech-priest: tecno-sacerdot, especialistes en tecnologia
A més també configura al personatge el tipus de planeta en el que ha nascut:
  • Món salvatge
  • Món eixam
  • Món imperial
  • Nascut en una nau
Això si: conserva les taules a l'atzar per decidir quin món i quin path et toca jugar.... si no hi ha això NO és Warhammer! :-)

Un cop has generat a l'atzar el món d'orígen i el path que et tocarà seguir, la llibertat per configurar el personatge és (dins els límits establerts pel teu path) major que la que té el sistema de carreres de la versió de fantasia:
  • Pots comprar milores de les teves característiques (amb el perfil clàssic que tots ja coneixem), el teu path determina el cost de cada avanç per cada característica. Així, p.e., si ets un Cleric pujar la teva Fellowship costa 100 PX per avanç, en canvi si ets un Assassin pujar la mateixa característica val 500 PX. Hi ha un límit d'avanços que pots fer en cada caracterísstica i el seu cost puja de manera exponencial.
  • Els PX gastats fins al moment designen el rang del teu personatge. Així un Guardsman que té de 0 a 499px gastats és un Recluta, de 500 a 999 un Guarda, de 1000 a 1999 un Home d'Armes.... i així fins arribar a 15000 que és el màxim que contempla el manual.
  • Cada rang dóna accés a diferents skills i talents (veure a continuació).
El que sap fer el teu personatge ve determinat pels seus skills i talents: els skills són habilitats (que funcionen en %) i els Talents són trets del personatge que li permeten fer coses especials.
El combat és pràcticament igual que el de WH Fantasia, amb alguna millora en temes de iniciativa i amb alguna regla que farà emocionar (com em va passar a mi) als fans d'Space Hulk amb regles per fer Overwatch i Foc de Supressió entre altres.

Les regles de psíquics són quasi calcades a les de màgia del WH Fantasia, dures per arribar a ser poderós però cotundents un cop ho domines.

Hi ha un capítol molt fast and furious sobre l'equip, armament i armadures. Senzill però efectivista. I una explicació detallada de formes per què el teu personatge es torni boig i/o caigui en les xarxes de la corrupció caòtica.....

Les darreres 150 pàgines d'un manual de 400, estan dedicades a descriure l'univers de manera genèrica (no es pot fer de manera concreta per què hi ha anys i anys de material editat impossible de recollir en un sol llibre), ens parla en concret de la organització de la Inquisió, del Sector Calixis (com a espai originari per a una campanya) i una breu avetura introductòria molt senzilla però que compleix el seu objectiu: introduir al joc.


QUÈ NO ÉS?

Cal ser clars: que ningú esperi cap innovació en el món del rol dins aquest manual. Es tracta d'un joc clàssic, sense gaires floritures i sense ni una de les aportacions que l'anomenat "moviment indie" ha aportat en els darrers anys. De fet és un manual que hagués pogut veure la llum tranquilament fa 10 o 15 anys.


QUÈ M'AGRADA

M'agrada que hi sigui! No conec jugador de rol que no hagi sospirat per poder cridar: "Agafo el bolter i disparooooooo!!!!! PURGE THE UNCLEAN!!!!!"
Per fi tenir un univers com el de WH 40.000 a disposició per jugar a rol és una GRAN notícia! Sens dubte que intentaré (un cop tingui la versió espanyola entre mans) de convèncer al meu grup de fer algunes partidetes....

M'agrada que el libre manté el to irreverent i poc trascendental del seu homòleg de fantasia.

Crec que si aquest joc hagués sortit fa un cert temps podria ser un referent a nivell de jocs de rol com ho és ara el D&D. Ràpid, senzill i amb un rerafons molt conegut i potent: em sembla que té els ingredients per haver triumfat.... però ara no sé si fa tard....




QUÈ NO M'AGRADA

No m'agrada que, tenint previst realitzar una trilogia de manuals (el segon basat en els viatges interestelars i el tercer en batalles) no hagin aprofundit en l'aspecte investigador de la Inquisició. Vaig llegir en algun fòrum (i ara sóc incapaç de retrobar-ho) una combinació del Dark Heresy amb el sistema Gumshoe només aplicat a les habilitats investigatives.... i crec que li donaria al joc un grau més de qualitat. A veure si puc provar-ho....

dissabte, 14 de març del 2009

[BF] Fent neixer el negoci - sessió 11

La sessió va començar decidint el següent arc argumental: si el primer acabava al aconseguir un local per a instal.lar el negoci familiar, el segon arc acabarà amb la obertura del club al públic.
(si bé el primer arc argumental han estat unes 10 sessions) ara calculo que aquest arcs serà de 3-4 sessions màxim)

Amb la idea de la Martha i en Valentino de fer-se un forat en el mercat de les armes de foc de la ciutat, en Valentino decideix invocar (a través de Circles) a la Capitana Baumann, una reputada pirata, per fer-hi negocis. La tirada va ser un èxit: havia de sortir durant la sessió.

Comencen les tasques per tirar endavant el negoci dels Casanno:
- en Valentino va legalitzar el negoci. Posant l'establiment al seu nom (!). El nom definitiu del local tindrà referència als dijous i a alguna fita històrica de la ciutat de Freeport (a causa d'una tirada "de creació" de Freeport Wise de'n Ioseppe).
- la Martha va anar a comprar mobiliari i decoració pel local, però no se'n va acabar de sortir (tirada fallida de Resources). Això si, va trobar mobles d'estil kitsch i fora de moda.
- en Ioseppe es va dedicar a fer propaganda entre els membres de la guàrdia del nou local, prometent tracte preferent i bones noies. Això si, pel camí va torna a caure a les urpes de la beguda i arriba borratxo a casa....

Al final els germans es traslladen personalment als Molls de la ciutat. Allà veuen que La Sageta Negra, el vaixell de la Baumann ha arribat a Freeport. De camí, però, en Valentino fa ús de la seva agilitat verbal per perfumar a la Martha de forma gratuïta. Un cop al vaixell un mariner els informa que la Capitana està a l'Smoking Dragon, el seu fumadero d'snakeweed, amagat rera una llibreria de llibres exòtics. El grup s'hi dirigeix i intenta entrar, però no deuen saber el mot de pas o la forma de demanar-ho i al final han de marxar amb la cua entre cames.

Al cap d'unes hores la Capitana en persona es presenta al local. Sembla clar que faran negocis. Els Cassano podran vendre les armes de foc que fabriquen el clan Harlamon, la Capitana Bauman pagarà en metàl.lic i amb espècies (snakeweed i pols de l'abisme, una droga molt més dura que la herba de serpent). Aquí va ser interessant el duel de Will entre Martha i Valentino per saber qui duia la veu cantant en la negociació amb la pirata. Al final en Valentino es va endur el gat a l'aigua.

La pirata marxa amb un bon pacte entre mans i en Valentino (deixant-se endur pel seu paternalisme) reforça el vincle amb els nans prometent retornar tots els beneficis per què el clan Harlamon torni al seu esplendor passat.

Al cap d'uns dies, en Finn (senyor del crim, cap del Sindicat, un dels poders fàctics del sotamón de Freeport) els convida a fer un tè al seu local de la Societat Benefactora de Halflings, just al Camp de l'Honor on va morir el pare Cassano...

En Finn es mostra magnànim i condescendent amb el caràcter pintoresc dels Cassano, però fa explícita la seva demanda: una mostra pública i ben visible de lleialtat cap al Sindicat, si pot ser durant la prometedora inauguració del local.... els Cassano aconsegueixen no comprometre's però tampoc eludeixen el problema!

Ja tornant cap a casa, veuen que hi ha problemes a les obres de rehabilitació del local. Un dels operaris orcs surt volant per una finestra del primer pis! Haskaroar (el príncep nan caigut en desgràcia del clan Harlamon) està ben begut, armat fins les dents i ha atacat als orcs pensant-se que havien atacat a la seva muller, la Ahndooh. Es dispara una pistola, crits i nervis.... i al final, un parell d'orcs morts, la resta marxen emprenyats de la casa i el caràcter autodestructiu del príncep nan s'afegeix a la llista de temes pendents de la banda....

Temes oberts pel futur (o no):
- què fem amb el príncep nan? La Martha proposa enverinar-lo, la resta creu que encara pot ser útil....
- en Ioseppe descobreix la seva vocació, formar un cos de mosqueters, com els que hi ha al Continent....
- a més incorporo una dada per la trama principal: la guàrdia de la ciutat està totalment corrompuda... de fet es tracta d'un poder fàctic més del món criminal de Freeport.....


Reflexions sobre la partida:
- noto que vaig agafant més el ritme com a GM, el sistema comença a fluir, tinc més seguretat a la hora d'anar introduint temes, d'aprofitar les tirades fallades del grup....
- crec que ha contribuit a aquest darrer fet que comentava que el grup s'ha estabilitzat en número i membres. A més els BITs comencen a estar cada vegada més ben redactats i ens donen a tots pilons d'idees.
- els jugadors ja saben "jugar" el sistema. Això és molt important. Saben què volen jugar, què volen que siguin i facin els seus personatges i (ara ve la part nova) saben com fer que tot això passi segons les regles escrites. Genial!
- timing de la partida: 15 minuts d'introducció i posada en situació. 10-15 minuts de redacció i repàs dels BITs. 2'5-3 hores de joc i 20 minuts tancant temes i repartint Artha.
- ens costa encara entendre qu el ritme narratiu està a les mans de tots. Potser podem pactar escenes on no hi surtin tots els personatges o potser podem jugar més amb el pas del temps a la història....

dilluns, 9 de març del 2009

[BF] actualització dels BITs

Després de 10 sessions, penjo els BITs actualitzats:

VALENTINO
Belief 1: Fer prosperar la família. Ser un proveidor de la guàrdia de la ciutat (armes i recursos)
B2: Buscar un marit digne per a la Martha. Relacionar-la amb un sargent/capità de la guàrdia
B3: Ser un comerciant reconegut. Adquirir patant o llicència comercial

Instint 1: No deixo mai diners
I2: No tolerar una injustícia
I3: Smpre sóc cordial amb els halflings

Trets:
Character: "Ningú resoldrà els teus problemes"; Cínic; Paternalista
Die: Rainman
Call-on: Sea legs; Dextery of the cat

MARTHA:
B1: Vull regentar un club entre casa de barrets i agència matrimonial. Obrir el local.
B2: La meva família és un instrument de futur. Que en Ioseppe em protegeixi.
B3:L'amor és traidor. Sabotejar els intents de meu germà Valentino.

I1: Sempre utilitzo la seducció.
I2:Si veig benefici, l'aprofito, encara que impliqui traició.
I3: Si algú m'ajuda desinteressadament, no puc evitar enamorar-me'n.

Trets
Character: Tidy aspect; "No és el meu problema"; "Tothom té un preu"
Die: Sickly
Call-on: Graceful, Sea-legs, Aura of innocence


IOSEPPE
B1: Sobreviuré al meu passat. (pendent)
B2: LA família m'ha d'ajudar a quedar-me a Freeport. (pendent)
B3: (pendent, estaria vinculat al motiu de la tornada a Freeport?)

I1: Sempre porto una ampolla plena a sobre
I2: Sempre necessita robar objectes petits, brillants
I3: Sempre fa bromes amb el dijous

Trets
Character: Desperate, Good listener, "Corrupció és natural"; Penedit
Die: Cord de gel, borratxo
Call-on: Ordinary face, Street Smart

VÍNCULUS
B1: He de tenir la Baralla del Rei Corb que té en Finn. Aconseguir treballar per al Sindicat
(El Rei Corb és un ésser faèric llegendari. Es diu que governa en tres regnes: el món de les fades, el fons del mar, i una illa perduda durant l’hivern. Els més grans mags han anat a estudiar amb ell. La Baralla del Rei Corb és una baralla de Tarot màgica que, segons diuen els rumors entre pidolaires, en Finn consulta abans de fer cap negoci/tracte)
B2: La màgia és poderosa, vull dominar-la per ser poderós. Buscar informació/llegendes sobre objectes màgics
B3: Per poder estudiar la màgia cal tenir bons mecenes, com els Casanno. Demostrar que les meves arts màgiques són útils per a la família

I1: Si m'acusen d'alguna cosa, culpo a algú altri.
I2: Sempre tinc a punt una frase "mística" per confrondre o despistar.
I3: Utilitza la màgia de manera discreta (gestos).

Trets
Character: Gifted
Die: Lame, Misunderstood, Palsy, Fearless, Loyal
Call-on: Driven Sorcery, Street Smart

[BF - sessió 10] Això és jugar a Burning Wheel!

Als fòrums un troba moltes reflexions sobre els jocs de rol, en genèric o en concret. També passa al fòrum de BW. M'agrada passejar per aquests fòrums, però no sempre l'encerten, a vegades exageren. Amb el de BW he de dir que és el fòrum perfecte: tot el que s'hi explica ajuda, es tracta d'una comunitat oberta, pràctica, constructiva....

Per què dic això? per què a l'arribar a casa, després de la 10a sessió de BW em van venir al cap molts dels bons consells que havia vist al fòrum i com, al posar-los a la pràctica o al tenir-los presents, havien fet que la experiència de jugar a BW fos millor.... la crònica de la 10a sessió!

Tot va començar amb els preparatius: en comptes de preparar alguna aventura o escena en concret vaig preparar la meva eina de registre dels fets: la meva llibreta taronja. En la pàgina de la 10a sessió vaig fer-hi tres apartats:
  1. TEMES PREVISTOS: una pluja d'idees de possibles fets/escenes/aventures a partir de l'estat de la campanya, BITs dels personatges i temes que m'agradaria treure. 8 idees, cap de les quals va sortir durant la sessió. =)
  2. NOTES: un apartat amb temes pendents de revisar amb el grup. Temes de background i/o regles. Es tractava d'una sessió amb una importància "estratègica". S'incorporava un nou jugador, a qui calia donar un personatge (Luca o Ioseppe), es tancava el primer arc argumental (la obtenció d'un local per part de la banda), calia polir molts aspectes dels BITs i calia discutir quin tipus de màgia volíem a la campanya (fins l'aparició de Vínculus no havia calgut plantejar-s'ho).
  3. CRÒNICA DELS FETS: un apartat en blanc per registrar bé tot el que passés.

Vam començar la sessió discutint el tema de la màgia (al final vam decidir que la màgia és quelcom obscur, poc conegut i directament vinculat a la Corrupció). El nou jugador (l'Isbètrix) va decidir agafar en Ioseppe. Vam revisar BITs i vam començar a jugar (o ja estàvem jugant?).

L'encontre amb el Sr Dimecres (el cliffhanger de la darrera sessió) va ser resolt al pur estil del meu grup: caos total, risc de que la campanya es descontroli i al final resolució feliç. El Sr Dimecres al veure en Ioseppe es va posar furiós: pistoles, crits, en Valentino fent d'escut humà entre el seu germà desesperat i armat i el Sr Dimecres.... al final la Persuasió de la Martha va posar-ho tot a lloc. En Valentino renya als germans petits i se'n van a dormir.

A partir de l'endemà la banda comença a conèixer els nans del clan Harlamon: resulta que són un petit clan de perdedors, que volen introduir-se a la ciutat per recuperar la riquesa i esplendor de temps passats. El cap del clan, un guerrer vingut a menys i bebedor. La dona del cap: el verdader motor del clan. El fill: un jove ingenu que no ha pres consciència de la situació real. En Valentino contracta paletes i fusters (falla la tirada de Recursos però amb el Do de la Bondat del GM troba un constructor que treballa amb semirocs!) i la Martha aconsegueix negociar amb la Cristina (una madame d'Scurvytown) la cessió d'algunes noies. Per acabar de tancar temes el grup convida a en Finn a la inauguració.

Com que es va tancar el primer arc argumental vam fer una Votació de Trets: moment en què es revisa els trets de cada personatge i a través de discutir-ho i votar-ho tot el grup es donen i es treuen trets.
(aquest és un altre moment BRUTAL del sistema de BW, es veu ben bé com la roda gira i tot el sistema va guanyant sentit)

Trets guanyats (tothom proposa, cal unanimitat):
- Martha: Graceful (call-on d'habilitats socials que requereixen presència física), per haver desenvolupat constantment i de forma tenaç les seves relacions socials.
- Valentino: Paternalista (character), per la seva actitud de vetllar per tothom.
- Vínculus: Loyal (die trait: el pj pot afegir un Belief sobre la lleialtat que té a un altre personatge -> la família Cassano), per voler formar part de la banda.
- Ioseppe: Penedit (character), per la seva interpretació i resolució davant l'encontre amb el Sr. Dimecres.

Trets perduts (els trets només es perden a demanda del propi jugador o suggerència del GM):
- En Valentino ha perdut el tret Paranoic (ch)
- La Martha ha perdut Tolerant (ch)
- En Vínculus perd Extremadament respectuós als que són millors que un mateix (ch)

Al ser final d'arc argumental vam donar punts de Artha.
- La Martha va guanyar el punt de Persona per ser la LOCOMOTORA (havia vingut a totes les sessions i havia estat sempre molt activa).
- En Vínculus va guanyar el punt als MVP (jugador més valuós) (per la seva contribució, a través de la màgia, en la obtenció del local)

diumenge, 8 de març del 2009

[BF] Sessions de la 6 a la 9

(d'aquestes sessions ja no tinc tant material com de les anteriors)

LA SISENA SESSIÓ:
La Martha, empesa per la tossuderia del seu germà Valentino, surt a fer una copa amb en Kenzo per pactar la distribució de la droga. Sembla que vol intimar amb Martha, però sense compromís i sense pagar!

Un cop pactada la distribució la droga, amb la perspectiva d'un ingrés en pocs dies, els germans intenten començar a preparar la expedició de dones de mala vida a la Ruïna de Fèlix. El lloguer de remers i la compra de roba per a les noies posa a prova els Recursos dels nostres protagonistes.

La sessió acaba amb una altra aparició de rodens a la casa. Aquesta vegada, però, els Cassano estan a punt i consegueixen capturar-ne un de viu!

LA SETENA SESSIÓ
La sessió comença amb l'interrogatori al roden. No en treuen res de bo, però l'estoven de valent. El negoci de la droga rescatada del naufragi es tanca i la família guanya alguns diners.

En aquesta sessió vam provar el tema dels Tests de Manteniment de Nivell de Vida. Algú del grup tenia duas de recursos taxats (a causa de fallar tirades) i per recuperar-los vam invertir un mes en algunes feinetes.

En Luca va seguir treballant pel Sr. Dimecres com a extorsionador, la Marta com a proxeneta i en Valentino com a escriba. De "regal" vaig donar a cada jugador 1 punt en un Wise relacionat amb la tasca realitzada. També vam comptabilitzar el mes per a temes de Pràctica d'habilitats.

En aquesta sessió es va confirmar que el jugador que duia en Ioseppe deixava de venir al grup.

LA VUITENA SESSIÓ
En aquesta sessió es va incorporar un jugador nou amb un nou personatge: en Vínculus el Coix, un pidolaire amb habilitats màgiques (Gifted Child, Beggar, Neophite Sorcerer, Performer).

La sessió comença amb l'entrada de Vínculus a escena: arriba a casa dels Cassano parlant del futur i de prediccions extranyes. Els Germans desconfien i el tanquen al celler mentre negocien amb ell. Al final el "posen a prova".

Amb el nou membre de la banda, aquesta es dirigeix al mercat a comprar-se algunes armadures i robes amb els nous diners obtinguts. Allà hi ha una desagradable escena amb els pares de'n Vínculus que el repudien completament. En Valentino el protegeix i el vincle entre ells es referma. També coneixen i visiten a el Capità Tanko (capita de la Guàrdia de Clavagueram) amb qui estableixen una certa bona relació ja que li lliuren el roden capturat i d'aquesta manera saben que en Tanko ha declarat una guerra a mort amb els rosegadors humanoides.

LA NOVENA SESSIÓ
Durant aquesta sessió la banda obté l'encàrrec per part de'n Cyrill (en contacte de'n Valentino) de "desallotjar" un local i quedar-se'l. Al local en qüestió resulta que hi ha un clan nan venedor d'armes de foc.

Després d'un intent fallit de'n Vínculus d'entrar per la porta del davant fent ús d'una il.lusió. Va poder entrar i veure que es tractava d'un auster comerç, sense determinar de què. Després es va passar a l'acció intentant entrar-hi tots per les clavegueres. Després de fer unes voltes hi van arribar, i a més van detectar pistes que els nans feien servir les clavegueres per entrar material d'estranquis. Una porta de pedra molt difícil d'obrir i.... de cop uns rodens van atacar. Una breu lluita i, amb alguna estrafolària estratagema, els Casanno van aconseguir que els nans obrissin la porta. En aquell moment va aparèixer, també, la Sewer Guard, liderada pel devot i convençut defensor de la llei el Capita Tanko.

Amb els nans a un costat, la guàrdia de la claveguera a l'altra es va iniciar un Duel Of Wits, entre la Martha i la mestressa del clan nan. Amb l'ajut dels germans la Martha pot excusar la presència de la banda a les clavegueres (perseguint els rosegadors) i fer recaure les sospites de conxorxa, tràfic i demés sobre els nans.

Per desgràcia només els va caure una sanció! Sort que la Martha coneixia un membre del funcionariat que va accedir a accelerar el procés i a agreujar-ne la gravetat. Sota l'amenaça de les complicacions legals, amb presó inclosa, amb les que havien de manegar els nans van proposar als Cassano pactar. Ràpidament es va arribar a un acord satisfactori per tots. Els nans donen el local als Cassano per muntar-hi un prostíbul, a canvi de que els cedeixin una part del soterrani per fer-lo servir de magatzem del seu contraban, així els serveix de tapadora. Per segellar el pacte els nans els hi van donar unes quantes pistoles.

Tornant a casa després de la reunió amb els nans la banda es troba amb el Sr Dimecres i els seus pinxos.... resulta que els nans li pagaven protecció a ell!

[BF] Les primeres sessions

Repescant material que vaig penjar a una altra web començo a posar al bloc algunes notes sobre joc real de la campanya que estem jugant de Burning Wheel a Freeport des del 5 de novembre de l'any passat.

LA PRIMERA SESSIÓ

Hem començat! La veritat és que els jugadors m'han fet feliç permetent-me provar el Burning Wheel…. a veure com resulta!De moment la primera sessió ha servit per presentar el joc, donar una pinzellada a l'Eix de la Roda i començar a "cremar" els personatges.

Com que volem situar la partida a la ciutat de Freeport no ha calgut enmarcar gaire l'aventura. Poc a poc ha anat forjant-se la idea d'un grup de personatges que intenten sobreviure als barris baixos de la ciutat pirata. Sembla que el conflicte entre el Sindicat de'n Finn i la Canting Crew del Senyor Dimecres, les dues organitzacions criminals més importants de Freeport.

Al final de la sessió va anar sorgint la idea de ser uns germans d'una família que antigament havia tingut pes en els baixos fons de la ciutat. Farem humans, amb 4 Lifepaths.El grup queda format per:

Valentino (26 anys): City Born – Criminal – Scout – Smuggler
Iosepe (25 anys): City Born – Barkeep – Pickpocket – Desperate Killer
Martha (25 anys): City born - Urchin - Prostitute - City wife
Luca (23 anys): City Born – Courier – Confidence Man – Street Thug

LA SEGONA SESSIÓ

Acabem les fitxes i comencem a jugar! Sóna senzill però no ho és. El sistema no és fàcil (ni en la seva versió més simple) i tots plegats estem una mica atabalats. A més no he preparat res….

Però tot i això els pjs queden potent. Ara que m'ho miro amb una mica de distància els BITs prometen. Hem d'aprendre'n però prometen. Fem una mica de partida per què no sigui dit.


Escena inicial:

Luca i Valentino, els dos germans residents a la casa familiar dels Casanno (que ha heredat el petit Luca) estan davant la llar de foc, un dia plujós. Algú truca a la porta. És la seva germana gran, la Martha, està desconsolada. El seu marit metge ha mort. L'home que el va treure dels carrers, de la prostitució ha mort. I la seva família ha repudiat a la Martha i l'ha fotut al carrer. Païnt encara la notícia, obrint una ampolla de vi, apareix de sobte el germà que falta: Iosepe! Que s'havia fugat al continent, fugint del Senyor Dimecres, mafiós de la ciutat de Freeport, que el vol mort per haver matat el seu germà (Dijous) per error.

Amb la família reunida, es decideix anar a la taberna del Gavià Negre, on treballava en Iosepe abans de caure a la mala vida. Allà un mariner de la tripulació de la Capitana Baumann els informa d'un "xivatasso", un carregament de snakeweed (droga tova) està a la disposició del primer que el recuperi, doncs la barcassa que el duia ha naufragat en la tempesta sense deixar supervivents. El primer negoci per als germans Casanno reunits de nou!

La primera cosa és trobar, en una ciutat marinera i pirata, una mula o carro. Hi ha una infiltració al barri de Bloodsalt i el robatori d'una mula de la fortalesa de Redblade (comandant hobgoblin) amb una certa teatralitat per part de la Martha. Després d'això s'inicia el viatge fins al lloc indicat pel mariner, guiats per en Valentino. Un cop allà veuen que no són els primers i el grup té un enfrontament amb els pirates que allà hi ha que són ràpidament vençuts. Quan estan a punt d'acumular i gaudir del botí arriba la guàrdia! Però com és que ho sabien?

Fugida amb barca, mar endins….


Notes sobre el joc:

  • tinc la sensació que ens vam atabalar amb el nou sistema i no ens vam centrar en les Grans Normes Bàsiques: "Digues si o tira els daus", "Let it ride" i, (sobretot) en el nou format de declarar intenció – assignar tasca – negociar resultat….
  • un cop revisades amb calma, les fitxes (encara inacabades en els seus BITs) donen moltíssim joc
  • com a GM hauré de mirar no centrar-me tant en voler ser fidedigne a la ciutat de Freeport i deixar que els jugadors i el propi fluir de la partida configuri la ciutat….
  • a partir de revisar les regles de Resources i de Circles, veig nous enfocs….

LA TERCERA SESSIÓ

La partida comença amb tres dels germans arribant amb el bot de rems robat i amb el cargament de snakeweed (l'herba que fumada té efectes al.lucinògens) recuperat del naufragi a la platja de Windward (una de les illes secundàries de l'arxipèlag). Estan a una zona on abans hi havia hagut un hotel de relax i luxe, fins que va ser assaltat pels pirates… i ara és conegut com la Ruïna de Fèlix (el fallit "promotor turístic"). El grup decideix amagar el bot entre el fullatge de la selva i anar cap a l'hotel. De camí cap allà veuen que hi ha alguns poblats de barraques mig ocults entre la selva. Decideixen no fer-hi cas, de moment.

Arriben de matinada a l'edifici. Està fet pols, semiruinós. Debia ser un hotel luxós però ara fa pena. Això si, la tripulació pirata que l'ha pres l'ha ocupat sense contemplacions. Els aventurers entren a dins i descobreixen que la Capitana Blax és qui està al mando de tot. Ara dorm, però demà al matí els rep. El problema és que entre els pirates hi ha l'Arthur, un antic amant de la Martha que està una mica ressentit (aquí vam inaugurar la regla de la Enmity Clause).Decideixen dormir a fora i esperar al matí. A la nit l'Arthur borratxo ataca a la Martha, els germans es desperten i defensen l'honor de sa germana.

Un cop resolt aquest petit contratemps el grup va a negociar amb la Capitana. Descobreixen que està profundament ressentida amb el Consell de Capitans (sense saber el per què) i pacten un percentatge de la venda de la droga a canvi de uns contactes a la ciutat.Amb aquests negocis mig engegats, unes partides de Luca per plumar algun pirata desprevingut i una breu visita poc productiva als poblats de barraques el grup decideix retornar a la ciutat.

Amb la barca com a nova propietat mig oculta pels molls d'Scurvytown, carreguen els farcells a un carretó i els porten cap a casa, on poden amagar-los en algunceller ocult. Sembla però que el trajecte no ha passat desapercebut… algú (de baixa estatura) els ha seguit!


Notes sobre el joc:

  • el nivell de coneixement en el grup va creixent i anem agafant ritme.
  • el treball impecable dels jugadors en la redacció dels BITs ha ajudat.
  • hem provat regles de Circles, Resources, Let it ride i alguna coseta més…. prou bé.

LA QUARTA SESSIÓ

La sessió va començar amb unes escena amb solitari de'n Ioseppe, que com que el jugador no va poder venir la sessió anterior no va estar als fets de la Ruïna de'n Fèlix.En aquesta escena en Ioseppe es va escapolir dels guàrdies que havíen arribat extranyament ràpid al naufragi de la barcassa que duia la droga. Sembla que porten algú amb ells, un confident, però en Ioseppe no té temps a identificar-lo per què atemorit agafa un farcell de droga i es llança a l'aigua amb la idea d'arribar a la ciutat nadant. No és prou silenciós, els guàrdies el veneu i abans de ser atrapat prefereix sacrificar el farcell i fugir.

Al reunir-se amb la seva germana Martha, al matí i desde la casa familiar, planegen anar a Scurvytown i aconseguir unes quantes noies per muntar una expedició a la Ruïna de Fèlix. Martha reconnecta amb contactes del seu passat i obté, a canvi d'una sucosa comissió per part d'una antiga madame seva, dues noies. En Ioseppe segueix obstinat amb obtenir (ell diu recuperar) la propietat del Gavià Negre. Els dos germans hi van a dinar i no en treuen gaire res ja que la Martha no vol seduir al propietari (un vell pirata) per tal que en Ioseppe pugui interrogar al orc porter-vigilant

Al tornar a casa descobreixen que tenen rates al celler! Però no rates normaletes, sinó Rodens, una mena de rates humanoides… del parell de rodens intrusos, un cau mort per en Ioseppe, i l'altre fuig pel forat a la paret que els hi ha servit d'entrada. Al seguir-lo, la Martha i en Ioseppe descobreixen que connecta amb el clavagueram de la ciutat, on perden el rastre del monstre.


Notes sobre la sessió:

Va ser una sessió molt curta i ens va costar "escalfar" l'ambient. Van faltar dos jugadors i els dos que van quedar tampoc es coneixien molt. Això si: el joc es va demostrar molt potent quan el grup és mini (em sembla que és el MILLOR joc de rol per jugar 1 sol jugador). També va haver-hi el primer enfrentament entre personatges amb tirades per mig. Uns senzills tests de Persuasion, però va estar bé.


LA CINQUENA SESSIÓ

La sessió va començar amb el reencontre de la Martha amb en Luca i en Valentino. Després de posar-se al dia en Valentino i en Luca coneixen a les dues joves prostitues que la Martha ha aconseguit per anar a la Ruïna de Fèlix. En Valentino ha convidat a en Cyryll Berryhill a sopar, aquest valuós contacte els pot ajudar a instaurar-se com a família de pes en els baixos fons de Freeport. L'únic problema: la mania que té en Luca als halflings…. Mentre s'acosta la hora de sopar la Martha intenta convèncer a en Valentino que participi en els preparatius per la expedició "de plaer" a la illa. En Valentino no deixa anar ni una moneda, però es compromet a contribuir empolainant les noies.

Després d'això en Valentino decideix arranjar la "obra" de'n Ioseppe i la Martha al soterrani de la casa. Després de la feina feta per tots tindran una sortida secreta a les clavegueres… Mentre els altres dos personatges opten per avançar-se cap a l'Aleta Submergida a fer un cafè. Allà és on han de contactar amb en Dreiden Simmerswell (halfling xef i propietari del local) que és la persona que els hi ha de facilitar un contacte mb la guàrdia per poder "fer circular" l'snakeweed.

Mentre esperen al seu germà gran, però, Martha i Luca no poden evitar posar-se en problemes: en Luca increpa a en Dreiden quan aquest surt a fer la ronda per rebre les felicitacions pel dinar i la Martha no pot evitar insinuar-se a un comensal (que està menjant amb la seva parella al local) i acaba estirant-se els cabells amb la dona. En Valentino arriba, calma la situació i aconsegueix que el Sergent Kenzo (el contacte) vagi a casa a l'acabar la guàrdia. Això si: en Luca, ofès per què la seva família passa d'ell i negocia impunement amb halflings, marxa enfadat cap a casa. Quan la Martha i en Valentino arriben a casa es troben les portes i les finestres barrades. En Luca, que s'ha assabentat de la visita de'n Ciryll, no permetrà que entrin a casa sinó canvien d'opinió.

Aquí va ocórrer l'escena principal de la sessió: en Luca cridant als seus germans desde la finestra del primer pis, en Valentino cridant des del carrer a punt de calar foc a la casa, la Martha intentant calmar-los i que arribin a un acord i en Finn (el gossot de'n Luca, que té el mateix nom que el senyor del crim halfling del Districte Est) bordant sense parar. Al final del Duel of Wits (mecànica de combat dialèctica de Burning Wheel), en Luca se'n surt amb la seva i els seus germans es veuen obligats a veure's amb en Cyrill al Pergamí Indesxifrable (taberna de literats de Drac's End). Sembla ser que la relació de'n Cyrill amb en Valentino és secreta i no convé que se sàpiga…. De la conversa amb en Cyrill en treuen dues coses: els hi farà una oferta per trobar local per la Martha i els tindrà en compte si cal fer algun tipus de "treballet" dels que donen reputació a la família Casanno (martingales…..).

dimecres, 4 de març del 2009

Les mentides de Locke Lamora

Fa més d'un any, a Terradejocs, el Fals Clint (bon lector i millor amic) em recomanava aquest llibre. Fa un cert temps el vaig demanar a la biblioteca i un cop el van comprar hi he fet una bona lectura.....

Una novel.la fantàstica d'Scott Lynch que vol ser la primera d'una sèrie de set (!).


Ens trobem davant una petita perla en el món de la novel.la fantàstica. La història de com Locke Lamora va arribar a ser el líder dels Caballers Bastards, una trepa de lladres i estafadors, en la corrupta ciutat de Camorr, que està clarament inspirada en una Venècia postmedieval construida sobre les restes d'una cultura desapareguda.

Què és:

Una bona novel.la, amb un ritme trepidant i amb una estructura basada en flashbacks molt ben trenada. Amb personatges situats a l'altre costat de la llei, amb una moralitat ambigua.


Què no és:

Una saga èpica de fantasia medieval típica tunejada per fer-la moderna. Aquí l'autor ens fa una proposta de gènere, però nova.


Què m'ha agradat:

El rerafons és molt suggerent. Una ciutat tipus Venècia, plena de nobles rics i una xarxa social de lladres, bandits i estafadors que es disputen qui és millor o més bo per robar als nobles i mercaders. Una ciutat edificada sobre les restes d'una civilització màgica de la que no se sap altra cosa que els edificis de cristall que ha deixat. Molts noms italians, l'alquimia i una descripció acurada dels llocs, la gent i les menges ens presenta una ambientació quasi renaixentista molt compacta i (cosa que agraeixo profundament) sense informació supèrflua. Tot el que t'explica de l'ambientació té paper en l'argument.


Què no m'ha agradat:

El síndrome "La Jungla de Cristal": potser no calia que el protagonista patís tantes penúries per arribar al final.... hi ha alguns moments de la història que (tot i ser interessants) no aporten res de nou ni a la trama ni als personatges.

Diuen que potser la versió cinematogràfica del llibre veurà la llum al voltant del 2011.

Pàgina de la wikipèdia (en anglès).

Pàgina de la editorial que l'ha tret en castellà.