dimarts, 25 de novembre del 2008

la roda gira i gira....

Responc en forma de post les preguntes i comentaris de'n René i en Quim per què són molt motivadores....

René: Es muy interesante lo que comentas de la velocidad del juego. En mi experiencia es completamente cierto que las sesiones de BW van mucho más rápido justo por la razón que señalas. Creo que se debe a que el "ritmo" de la partida no es dominio de una sola persona.
Quim:També m'interessa molt la reflexió sobre el ritme de la partida. Són els jugadors qui decideixen quan un conflicte es rellevant?

Començo pel final, en el nostre cas és el GM qui decideix quan es tira i quan no (o almenys així ha sigut fins ara), i em sembla que el joc ho determina d'aquesta manera: "Say Yes or roll the dice". El que passa és que en les partides més normals les tirades de daus són la forma de fer participar als jugadors en la història. Ara es tracta d'explicar entre tots la història (amb més o menys matisos depenent de la voluntat del grup) i quan hi ha diferències de visió d'un tema entre GM i jugadors es tiren els daus, que guien la història... Això vol dir que les clàssiques tirades de comprar, negociar, escalar, moure's en silenci.... que es feien per mantenir el ritme de joc passen a ser (ho dic per experiència pròpia) totalment irrellevants.

Quim:Una tirada fallida, genera nous conflictes? Com ho feu per resoldre'ls?

No sempre és font de conflicte. En la sessió alguna cosa la vam pactar abans de la tirada, una altra després de la tirada i altres eren decisions inapelables del GM. Per què ho entenguis Quim, em recorda molt les partides més caòtiques de la Dragonlance Rifts on jo venia a la taula amb mitja idea, molts manuals i algun monstre a punt i tot fluïa.... ara és igual però amb un sistema de regles que ho promou.

René: Además esa sensación de que pasan muchas cosas puede ser cansada si no estás listo para ella. La sensación de que los personajes cambian con mucha velocidad puede sorprender a propios y extraños.

Aquest és un tema clau. No puc parlar des de la experiència, però la intuició em diu els PJs canvien i creixen de manera ràpida. Almenys al principi (en el nostre cas tenim PJs amb 4 Lifepaths). A veure com ho portem....

Quim: Pel què expliques veig que cal tenir llesta una ambientació robusta que aguantí els embits dels PJ.

No necessàriament. Més aviat diria el contrari. Si no hi ha ambientació es va nodrint dels conflictes i aportacions dels jugadors. El que si és cert és que amb una ambientació robusta (com tu dius) és més fàcil anar-se introduint al nou sistema i estil de joc.

Jo tinc previst treballar amb l'ambientació establerta als manuals de Freeport, un parell d'arcs argumentals generals, les línies d'aventures privades dels PJs i un bon catàleg de PNJs i llocs interessants. Ja us diré com em va.....

René:Espero que les haya gustado a todos, porque no hablaste mucho de las opiniones de los jugadores.

A mi m'ha agradat. Prenc nota que cal saber el feedback del grup..... :-P

dilluns, 24 de novembre del 2008

primeres reflexions sobre joc real de BW

Per fi!

Una sessió curta però complerta de Burning Wheel!

Ha estat bé, amb la distància estic content. Va ser prou entretingut i apunta MOLT bones maneres. Us deixo les meves reflexions a veure si us són útils i/o estimulen el debat....

- El sistema potencia de manera brutal el que en Quim denominava, estil protagonista. Tota l'aventura gira al voltant del que fan i desfan els PJs.

- El joc com a tal és complicat i complexe, pot atabalar una mica als jugadors (a nosaltres ens va passar). El consell de jugar només amb l'Eix de la Roda és un regal que et fa directament l'autor del joc.

- El sistema de "recompensa" funciona de manera molt diferent: per un costat hi ha la millora de les habilitats i característiques a partir de l'ús (molt clàssic) però el paper que juguen els punts d'artha (que només s'aconsegueixen aportant coses a la història) encara no l'hem vist "en directe" però es comença a intuir.

- Com a grup molt acostumat als jocs més mainstream se'ns fa difícil la dinàmica de declarar intenció - assignar tasca - negociar resultat, però va començar a haver-hi idees interessants.

- El bon treball dels jugadors en la redacció dels BITs, una cosa que ha estat més fàcil del que em pensava potser per què ja fa temps que juguem creant grups lligats i amb una certa coherència, dóna molt sentit al joc de manera immediata. Només la lectura en veu alta va ser altament suggerent.

- Cal assumir que no podrem passar a un xip d'improvització total, cal una presa de poder per part dels jugadors. Com a GM he d'anar preparant més les partides, les aventures i donar espai per a la improvització. Va ser la part més fluixa de la sessió: no dur material gaire preparat va enlentir el ritme.

- Una altra cosa nova és que en una sessió poden o bé passar un munt de coses o una cosa concreta amb molts detalls. M'explico: el ritme de les partides "clàssiques" avança a través de la història i les tirades (tot esperonat pel GM), aquí no passa el mateix. L'absència de tirades irrellevants, que no generen conflictes interessants si es fallen, fa que a vegades el temps de joc avanci molt ràpid i altres vegades molt a poc a poc. No sé si es tracta d'una fase d'aprenentatge o un nou estil de joc....

Keep burning!

pd: trobareu tota la informació de la campanya aquí!

dijous, 13 de novembre del 2008

Nou blog de Fading Suns!

Un joc incomprès per la indústria però sempre efectiu si es prèn amb estima.... i ara té un nou fan-blog per trobar-hi material!

http://todofadingsuns.blogspot.com/


Benvinguts!

diumenge, 2 de novembre del 2008

Kit d'introducció

Ei!

Aprofitant un dia plujós he acabat el kit d'introducció al Burning Wheel!

Està en castellà. Si el voleu me'l demaneu a menecrates(arroba)gmail(punt)com

Seguim!